Info Terkini

Mama...Itu Patung "Transformer"kah? Bukan. Ini Patung Raksasa Diperbuat Menggunakan Lebih 100 Ribu Bilah Pisau.

Pernahkah anda melihat patung ataupun arca yang diperbuat dari besi seperti pisau? Sudah ramai yang melihatnya dalam bentuk batu atau kayu namun tidak untuk patung ini.

Foto dari Twitter alfiebradley1

Patung yang menonjolkan simbol kekejaman jenayah menggunakan peralatan seperti pisau ini akan dibawa menjelajah UK apabila siap, tetapi sesetengah keluarga mangsa kekejaman jenayah menentang penjelajahan itu.

Foto dari Twitter PA

Pencipta kepada arca yang berketinggian 24 kaki itu telah mengumpul pisau dari penyitaan senjata berkaitan oleh pihak polis menyatakan mereka terharu dengan sejumlah senjata yang begitu banyak mereka telah kumpulkan.

Pencipta patung yang dikenali sebagai Alfie Bradley, akan membawa patung ukirannya menjelajahi Britain, termasuk berdiri di Trafalgar Square di London. Arca itu sebenarnya telah dibuat menggunakan lebih daripada 100,000 pisau, yang dikumpul daripada 43 pasukan polis.

Walaupun keluarga beberapa mangsa telah memberi sokongan kepada projek itu, ukiran nama-nama orang yang tersayang ke bilah digunakan dalam ukiran, yang lain telah menentang monumen itu, dengan kumpulan Facebook tetapan yang dipanggil "Katakan tidak kepada malaikat pisau".

Foto dari Twitter PA

Menurut Clive Knowles yang juga sebagai pengerusi pusat itu menyatakan bahawa projek itu telah diinspirasikan dari salah sebuah dokumentari televisyen berkaitan jenayah menggunakan senjata seperti pisau dan berkeinginan untuk mendidik masyarakat tentang bilangan senjata di jalan

"Ia merupakan satu tugas yang sangat besar," katanya kepada Guardian. "Kami berhubung dengan 43 pasukan polis. Kebanyakan orang hanya akan melihat projek selesai tetapi mereka tidak akan melihat kerja-kerja yang besar yang menggunakan ribuan senjata di jalanan.

Foto dari Twitter PA

Kami melihat senjata yang boleh dikategorikan sebagai hebat seperti parang dan pedang samurai yang dipasarkan jualannya sebagai hadiah cenderamata tetapi berakhir di jalan-jalan kami."

Pusat besi telah menjadi tempat lawatan bagi kebanyakan keluarga, Knowles berkata, dengan saudara-mara sehingga 100 mangsa dijangka telah dikunjungi pada Januari. Ramai yang mengambil kesempatan untuk mengukir nama pada bilah-bilah pisau yang telah mereka dermakan.

Knowles juga mengakui bahawa keluarga-keluarga lain mungkin tidak menyukainya, tetapi berkata beliau tidak dapat menolak apabila saudara-mara telah bertanya jika mereka boleh melakukannya.

Foto dari Twitter PA

Marie Rose, 30, dari Barkingside, timur London, yang melancarkan kempen ke atas patung itu, menulis: "Kita tidak memerlukan lebih kesedaran tentang jenayah pisau di London - yang kita alami setiap hari."

Tetapi ibu bapa lain, Caroline Shearer, yang berusia 17 tahun anak Jay Whiston mati ditikam di rumah ketika berparti pada tahun 2012, tidak bersetuju. "Ini adalah patung harapan. Saya berasa bertuah kerana mempunyai nama anak saya di atasnya, kerana saya tidak mahu setiap orang melupai igauan ngeri kami, "tulisnya.

Foto dari Twitter PA

Knowles berkata karya seni yang bertujuan untuk mencetuskan impak tindakbalas yang luarbiasa. "Apabila ada projek seni seperti ini, ia sepatutnya mendapat kejutan," katanya. "Muka patung berkenaan akan menjadi kecewa, dengan tangan yang terbuka seolah-olah berkata: 'Mengapa' Kami mahukan negara memacu untuk bertindak."

Sumber : theguardian.com


No comments