Info Terkini

SURI HATI MR. PILOT CHINA JADI HERO TERIMA RM1.8 JUTA, HANYA BEBERAPA METER SELAMATKAN PENUMPANG DARI PELANGGARAN KAPAL TERBANG

Sebuah syarikat penerbangan China telah menanugerahkan ganjaran kepada salah seorang juruterbang dengan tiga juta yuan (Rm 1.8 juta) kerana berjaya menggelak dan seterusnya menghalang berlakunya perlanggaran antara dua kapal terbang yang boleh menyebabkan kematian seramai 439 penumpang.


Juruterbang Airbus A320 itu adalah dalam jadual untuk berlepas dari lapangan terbang di Shanghai bulan lalu apabila ia didepani dengan sebuah pesawat A330 Airbus di sepanjang landasan.

Juruterbang tersebut yang dikenali sebagai He Chao telah membuatpilihan untuk mempercepatkan dan terbang ke atas pesawat lain bagi mengelakkan kemalangan dengan jarak hanya 19 meter.

Kejadian menakutkan itu berlaku di landasan 36L di Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Hongqiao di 12:04 pada 11 Oktober. Penerbangan MU-5643, Airbus A320-200, adalah kira-kira untuk mengambil kira apabila penerbangan MU 5106, Airbus A330-300, baru sahaja mendarat berdekatan.


Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) mengeluarkan satu simulasi kejadian semasa siasatan mereka bulan lepas. Pada masa itu, A320 Airbus itu sudah bergerak pada kira-kira 240kmh, menurut satu kenyataan di laman web China Eastern Airlines.

He pun memutuskan untuk mempercepatkan dan membuat tujahan tajam dan pesawatnya bebas dari sebarang kemalangan dengan kapal terbang lain walaupun hanya membezakan ruangan sempit di antara dua pesawat itu.

Insiden tersebit nyaris mengejutkan media Cina. Ramai yang telah membandingkannya dengan bencana lapangan terbang Tenerife, kemalangan landasan maut antara dua Boeing 747 yang membunuh 583 orang pada tahun 1977.

China Eastern Airlines seterusnya memberi ganjaran kepada juruterbang yang telah membuat tindakan cepat dan tepat mengikut pemikiran dengan bonus tunai dalam satu majlis. Krew kabin juga diberi 600,000 yuan (RM373502).

Menurut artikel yang lebih awal dari harian Rakyat, terdapat 413 penumpang dan 26 anak kapal dalam jumlah pada kedua-dua penerbangan.

Kedua-dua pesawat yang terlibat dalam kemalangan berhampiran milik China Eastern Airlines.

Airbus A330 telah terbang dari Beijing ke Shanghai, membawa 266 penumpang, manakala A320 Airbus itu berlepas dari Shanghai untuk Tianjin, membawa 147 penumpang.


Siasatan dijalankan oleh pihak berkuasa penerbangan China, CAAC, mendapati bahawa kawalan trafik udara adalah menjadi penyebab hingga hampir-hampir insiden itu berlaku.

CAAC mencadangkan bahawa pusat kawalan dan anak kapal A330 gagal untuk mengekalkan hubungan yang sewajarnya dengan pengawal.

Pihak berkuasa telah membatalkan lesen dua pengawal trafik udara yang bertanggungjawab atas kejadian itu dan 13 pegawai kawalan trafik udara dari Timur China Biro Pengawalan Air dihukum.

Sumber : dailymail.co.uk


No comments