Info Terkini

TELUSURI LALUAN BAWAH TANAH DI PARIS, WANITA YANG DIGELAR "INDIANA JONES" INI TEMUI JUTAAN RANGKA MANUSIA.

Kehidupan sebenar Indiana Jane, Alison Teal yang berasal dari Hawaii, telah membawa papan merah jambu terang beliau ke bawah tanah untuk menelusuri laluan dengan lebih daripada enam juta rangka ditemuinya.


Pada 13 Oktober, Alison telah menjadi orang pertama yang diketahui telah menamatkan usaha menelurusi laluan bangunan bawah tanah dalam apa yang dianggap sebagai kubur terbesar di dunia.

Untuk sampai ke tempat rahsia itu, Teal telah memanjat ke dalam longkang dan merangkak melalui timbunan tulang manusia di tengah-tengah malam.

Setelah Alison dan pasukannya jurugambarnya mencapai tahap yang paling rendah, dia mula memakai bikini bagi menyenangkan beliau untuk berdayung.


"Saya membesar dengan mendengar bapa memberitahu saya cerita berkaitan kubur bawah tanah pada Halloween," kata Alison, yang juga seorang pengarah filem.

"Saya sentiasa mahu menjadi Indiana Jones dan surfer jadi saya digabungkan kedua-dua mimpi.

"Kami telah dibawa ke laluan rahsia ini. Ia adalah benar-benar gaya seorang James Bond.

Beliau menambah: "Laluam gua tersebut semakin lama semakin sempit sehingga kami merangkak untuk melaluinya. Ia begitu menyesakkan kerana terdapatnya tahap oksigen yang minimum dan anda tidak dapat melihat jauh.

"Ia tiba-tiba seperti terpijak dan mendengar seperti ranting tua patah dan apabila saya melihat ternyata kami sedang merangkak pada rangka.


"Tulang-temulang dipenuhi pada dinding dan ia berbau mengerikan. Sebaik sahaja seseorang bertukar sudut, anda tidak tahu di mana mereka berada.

"Kami pun turun kepada salah satu daripada tahap terendah apabila semua air secara tiba-tiba mula membanjiri terowong. Ia adalah masa untuk melayari.

"Airnya sejuk - sebahagian daripada yang paling sejuk yang saya telah masuk dan saya hanya memakai bikini."

Selepas mendapatkan snap gambaran yang menakjubkan, Alison dan pasukannya terkejut dan menyedari paras air telah meningkat.

"Selepas kami mengambil beberapa gambar dan berkayuh kita tidak boleh kembali dari arah kita datang," katanya.

"Kami terpaksa melalui air ke sisi lain untuk keluar.

"Akhirnya kita semua terpaksa berenang melaluinya dan terdapat hanya jurang yang kecil di bahagian atas ruang untuk bernafas. Ia adalah menakutkan. Saya terpaksa berhenti penggambarannya.

"Ia adalah salah satu perkara yang paling berbahaya dan saya tidak akan menggalakkan orang lain untuk melakukan ini," katanya.


"Tempat ini adalah maze, hanya jika tersilap satu laluan salah dan anda akan hilang selama-lamanya.

Walaupun pengalaman hidup beliau yang mengancam, Alison berkata, dia tidak menyesal melengkapkan usaha beliau.

"Saya tidak pergi ke sana untuk menjadi kurang ajar, saya percaya dalam pendidikan melalui pengembaraan.

"Bagi saya, yang di bawah sana dengan semua mereka yang hilang jiwa, ia adalah seperti melangkah kembali ke masa lalu.

"Ia adalah seperti berjalan melalui sejarah purba."

Sumber : news.com.au


No comments