Info Terkini

JOM "ROLLERCOASTER" DI JAMBATAN ESHIMA OHASHI YANG MENGERIKAN HATI NALURI

Jepun atau yang sering digelari Negara Matahari Terbit ini adalah salah satu negara yang sangat mengagumkan dan boleh membuat kita takjub akan segala perkara yang bersangkutan negara ini.


Pelbagai keunggulan dan kelebihan serta keunikan dari negeri yang satu ini menjadikannya sebagai salah satu negara yang sering dikunjungi oleh pelawat asing. Selain memiliki industri yang sangat berkembang, negara ini juga memiliki perkara-perkara lain yang boleh membuat kita semua takjub. Mulai dari budaya, hingga keadaan negera itu sendiri. Dan satu lagi perkara yang boleh membuat kita takjub iaitu di mana Jepun ini memiliki sebuah jambatan. Jambatan tersebut merupakan jambatan tercuram ketiga di dunia. Jambatan itu bernama Eshima Ohashi. Jambatan ini sering kali digelar sebagai 'rollercoaster’ yang dimiliki oleh Jepun. Bahkan jambatan tersebut pun dianggap sebagai jambatan yang paling menyeramkan.

Jambatan Eshima Ohashi ini adalah jambatan yang menghubungkan Kota Matsue dan Sakaimoto. Di mana jambatan ini memiliki dua jalur dengan panjang 1.7 kilometer serta memiliki jalan naik turun kira-kira sepanjang 1.4 kilometer serta dengan lebar jalan 11.4 meter.

Sebenarnya struktur jambatan Eshima Ohashi ini dibangun dengan bentuk curam dengan tujuan untuk memudahkan kapal kargo agar boleh lebih mudah melewati sungai Nakaumi. Diketahui jambatan ini memiliki kemiringan sekitar 6.1 persen dari bahagian sisi yang lebih dekat ke Kota Matsue serta 5.1 persen dari bahagian sisi yang lebih dekat ke Kota Sakaiminato.

Sebenarnya jambatan ini adalah jambatan yang memiliki keunikan tersendiri ketika dipandang. Bahkan ketika orang memandangnya pun tidak akan mengetahui bahawa jambatan ini sangatlah curam, kerana secara umum semua orang yang melihatnya akan beranggapan bahawa jambatan ini memiliki bentuk serta kelengkungan yang wajar. Namun jika kita melihatnya dari satu sisi, jambatan ini akan nampak sangat curam dengan sudut kemiringan mencapai 45 darjah.


Jambatan Eshima Ohashi ini mulai mendapatkan perhatian yang tidak biasa sejak dijadikan dan digunakan dalam sebuah iklan kereta. Dimana iklan kereta tersebut menampilkan jambatan dari sudut yang melebih-lebihkan kemiringian jambatan itu sendiri. Dalam video iklan tersebut para penonton semuanya diajak untuk menyaksikan kereta yang tengah berusaha untuk menanjak.


Meskipun jambatan ini bukanlah jambatan tertinggi di dunia, di mana jambatan Eshima Ohashi masih mengalahi dengan jambatan Millau Viaduct yang berada di Perancis, di mana titik tertingginya mencapai 270 meter, lebih tinggi dibanding Menara Eiffel. Jambatan ini pun masih belum setinggi dari jambatan Sungai Sidhue di Hubei yang berada di Cina, di mana jambatan ini menggantung pada ketinggian 460 meter di atas permukaan laut. Namun meskipun begitu jambatan Eshima Ohashi memiliki keunikan tersendiri yang boleh membuat kita semua takjub. Bahkan beberapa media pun banyak mengatakan bahawa menaiki jambatan ini seperti menaiki rollercoaster.


Bagi pegendara yang memiliki adrenalin tinggi, melalui jambatan ini bukanlah sebuah masalah. Begitu pun dengan pengendara yang memiliki jiwa yang kental yang biasanya menginginkan sensasi yang ekstrim. Maka jambatan ini pun patut untuk dicuba.

Sumber : uniqpost.com


No comments