Info Terkini

Tua-tua Pakcik Yang Berumur 85 Tahun Ini, Masih Lagi Mampu Pecahkan Rekod Baru Acara Lari Marathon.

Pakcik yang bernama Ed Whitlock ini jelas menunjukan pada wajahnya suatu kepuasan apabila apabila melepasi satu garisan penamat pada Marathon Toronto Scotiabank Waterfront bulan Oktober 2016 lalu. Siapa yang menyangka bahawa Ed Whitlock juga disahkan sebagai peserta marathon yang tertua dalam sukan tersebut yang berumur 85 tahun.

Gambar dari nytimes.com

Di usia sebegitu, beliau masih berjaya mencipta rekod dunia bagi kumpulan umur beliau. Dalam acara tersebut Whitlock menyempurnakan lariannya yang mengambil masa kira-kira 3 jam, 56 minit, dan 33.2 saat. Namun begitu, Whitlock berkata beliau tidak sepenuhnya gembira dengan prestasinya.

"Matlamat saya adalah untuk menjalankan sekitar 3 jam 50 minit," katanya. "Semuanya musnah dalam separuh kedua perlumbaan."

Gambar dari nytimes.com

Berbanding dengan rekod dunia sebelum ini, Whitlock berkata pencapaian beliau pada acara ini adalah kurang hebat daripada rekod sebelum ini, ditetapkan pada marathon Toronto sejak 12 tahun lalu apabila beliau ketika itu berusia berusia 73 tahun. Beliau berlari marathon dan mengambilmasa selama 2 jam dan 54 minit dan ini satu rekod yang masih utuh sehingga kini.

Gambar dari runnersworld.com

Beliau juga menceritakan bagaimana boleh melibatkan diri sewaktu mula berlari sebagai seorang remaja, tetapi beliau terpaksa berhenti disebabkan berpindah ke utara Ontario pada usia 21 tahun.

"Tidak ada larian di sana pada masa itu," sindir Whitlock.

"Saya tidak mula larian lagi sehingga saya berumur 40 tahun, jadi saya telah membuat larian lebih kurang secara berterusan dari 40 sehingga umur semasa saya."

Whitlock berkata insentif itu untuk menetapkan rekod dalam kumpulan umur beliau terus dia larian.

"Sedikit sebanyak anda sentiasa gembira apabila anda telah mencapai satu lagi kejayaan lima tahun lebih tua," katanya.

Whitlock berkata beliau tidak tahu bilakah acara marathon seterusnya akan dibuat.

Gambar dari ultrafondocg.com

"Ia bergantung seberapa jauh latihan yang boleh aya lalui," kata Whitlock. " Tiada siapa yang pernah mengetahui apabila seseorang yang telah menyertai perlumbaan terakhir seseorang, dan saya akan terus berlari selagi saya mampu."

Sumber : cbc.ca


No comments