Info Terkini

TIDAK PERLU TAMPAN UNTUK LELAKI LUARBIASA SEPERTIKU INI JADI "POP STAR" .

Seorang lelaki Uganda, Goldfrey Baguma yang mempunyai kecacatan teruk di bahagian kepala dan digelar sebagai "orang yang paling luar biasa" telah melancarkan kerjayanya sebagai seorang bintang pop.


Dengan kelebihan dan kemasyhurannya dia telah mendapat perhatian selepas memenangi pertandingan mencari lelaki yang paling luar biasa di Uganda.

Beliau yang berusia 47 tahun itu telah menggunakan status barunya sebagai seorang selebriti tempatan untuk membentuk kerjaya dan berjaya dalam muzik pop Afrika malah sedang mengumpul tiga juta penonton di media YouTube.



Di sebalik kejayaannya, penyakit misteri penyanyi itu, yang sehingga baru-baru ini tidak pernah melakukan diagnosis, menyatakan perasaan bimbangnya kerana penyakit keturunan itu akan berpindah kepada lapan anak-anaknya.

Beliau berkata: "Buat masa ini saya takut kerana saya mempunyai seorang anak perempuan kecil yang menyerupai saya. Saya melihat kepalanya dan saya percaya dia mungkin kelihatan seperti saya.

"Kadang-kadang saya bimbang kerana anak-anak saya masih kecil. Saya bimbang tentang apa yang akan berlaku kepada mereka jika saya meninggal dunia."

Dengan keadaan kesihatan Goldfrey yang semakin merosot ini, Doktor Tony Wilson iaitu ketua perubatan di Hospital Mbarara telah memutuskan untuk menjalankan ujian dalam usaha mengenalpasti keadaan penyakit misteri itu.
 
Doktor Wilson berkata: "Dia mempunyai kelainan sangat meluas di kepalanya dan menekan pada beberapa bahagian otaknya."

"Postur tubuhnya juga memampatkan dada beliau dan ini sebabnya mengapa dia tidak merawatnya dengan baik."
Enam minggu selepas imbasan MRI dengan Doktor Wilson, Goldfrey itu akhirnya menerima keputusan diagnosisnya.

Doktor Wilson mendapati dia mengalami Fibrodysplasia di mana satu keadaan yang jarang berlaku dan ini akan memberi kesan kepada pertumbuhan dan penempatan sel-sel dan tisunya.


Goldfrey menambah lagi bahawa begitu bimbang bahawa doktor mahu membedahnya. Tetapi beliau gembira kerana hanya dimeaklumkan tentang keadaan semasanya itu.

"Saya rasa begitu baik dan saya telah belajar bahawa saya seorang manusia."

Penyanyi juga telah memberitahu kepada anak-anaknya bahawa penyakit yang dialami itu bukanlah suatu penyakit keturunan yang boleh berpindah kepada mereka dan kini beliau memberi tumpuan kepada kerjaya muzik beliau.


"Saya telah membaiki kasut saya dan seorang lelaki yang bekerja dalam hiburan bertanya kepada saya untuk mengambil bahagian dalam persembahan.

"Kawan-kawan sekarang saya telah mendapatkannya. Orang memanggil saya untuk pergi ke rancangan mereka dan memberikan saya wang."

Sumber : www.express.co.uk


No comments