Info Terkini

Jangan Hina Diri Ini!! Bantulah Daku Untuk Tidak Menjadi BATU Dek Kerana Penyakit Kulit Yang Ku Alami Ini. Tolonglah...

Aku adalah Ramesh yang berumur 11 tahun dan berasal dari Baglung, Nepal. Penyakit yang ku hadapi ini mungkin tiada orang alami atau pun mungkin beberapa orang saja di dunia ini yang keadaan sebegini kerana ia secara perlahan-lahan bertukar menjadi batu selepas penyakit kulit yang jarang berlaku itu mengeras pada kebanyakan bahagian badanku.

Gambar dari Youtube

Di dalam keadaan sedemikian Ramesh juga tidak dibenarkan memulas tangan apatah kakinya. Perkara ini terjadi dan disedari setelah beliau dilahirkan beberapa minggu kemudian. Seperti kulit bayi yang mulus dan lembut dan sepatutnya beliau memilikinya tetapi ia mula mengelupas dan menjadi keras.

Apa yang menyedihkan beliau adalah kerana tidak lagi boleh bercakap atau berjalan setelah keadaan yang jarang berlaku telah benar-benar membuatnya seakan-akan menjadi BATU.

Gambar dari Youtube

Jelas ibunya, Nanda bahawa kulitnya mula mengelupas 15 hari selepas Ramesh dilahirkan dan kemudian kulit baru mula berkembang dengan sangat tebal.

"Ia keras dan bertukar hitam, kami tidak tahu apa yang perlu dilakukan mengenainya. Tidak ada yang menolong kita. Dia hanya boleh memaklumkan kepada kami apabila kelaparan atau mahu menggunakan tandas. Beliau selalu duduk dan menangis tetapi kami tidak tahu apa yang telah mencederakan dirinya atau bagaimana untuk membantu beliau."

Gambar dari Youtube

"Mana-mana kanak-kanak kecil yang melihat dirinya sudah tentu akan lari sambil menangis. Ia adalah sukar untuk beliau dan kami untuk melihat keadaan tersebut."

Kini keluarga Ramesh sememangnya tidak lagi mampu untuk menangung kos rawatan perubatan pada 7000 rupee Nanda ini (RM286) sebulan gaji.

Syukurlah, dia telah menemui harapan baru dan sungguh terima kasih kepada bantuan daripada Brit penyanyi Joss Stone, yang telah membantunya dari sudut kewangan bagi meneruskan rawatan perubatannya. Ramesh sekarang sedang menerima rawatan di Pusat Perubatan Kathmandu.

Apakah Ichthyosis?

Ichthyosis adalah sejenis penyakit kulit genetik di mana ciri-ciri pesakitnya akan mengalami kering dan bersisik pada kulit yang juga boleh menebal atau sangat nipis. Awalan "ichthy" diambil dari perkataan Greek. Setiap tahun, lebih daripada 16,000 bayi yang dilahirkan dengan beberapa bentuk Ichthyosis.

Gambar dari Youtube

Pada masa kini tiada ubat ataupun vaksin bagi Ichthyosis diciptakan, bagaimanapun para penyelidik dan pakar perubatan terus membangunkan cara-cara yang berkesan bagi membantu menguruskan penyakit seperti ini.

Sumber : viral4real.com


No comments