Info Terkini

Dalam Perut Bayi Ada Bayi Lagi?. Pelik Bunyinya Bukan? Tapi Itulah Kisah Sebenarnya. Percaya Atau Tidak...Percayalah.

Bingung semua doktor memikirkan akan bayi yang baru dilahirkan ini? Mengapa begitu? Ini kerana bayi yang dilahirkan itu memiliki perut yang abnormal dan tidak seperti kebanyakan bayi sebelumnya yang ditemui mereka.

Menurut doktor di Hospital Queen Elizabeth, Hong Kong memberitahu perut bayi tersebut seperti membusung. Peliknya lagi, bayi tersebut mengalami bengkak pada bahagian perut itu sahaja tetapi bahagian tubuhnya yang lain tidak menujukkan sebarang bentuk yang abnormal.

Doktor pun segera menjalankan diagnosis untuk memastikan apakah punca penyakit yang dihadapi sebenarnya oleh bayi itu. Ini kerana pada awal simptomnya doktor mengatakan bahawa ada kemungkinan suatu benda di dalam perut bayi itu adalah seperti tumor.

 Gambar dari Wittyfeed

Namun kenyataannya itu meleset dan lebih-lebih lagi membuatkannya terkejut. Apa yang didapati dari diagnosis tersebut bayi itu mengalami keadaan di mana 'Fetus In Fetu' iaitu mengandung janin kembar.

Tanpa berlengah lagi doktor dan kumpulannya pun terus melakukan satu operasi pembedahan bagi mengeluarkan janin tersebut.

Tambah doktor yang mengendalikan kes itu mengatakan janin tersebut telah pun berusia dalam linkungan lapan hingga ke sepuluh minggu.

Sementara itu, menurut Hong Kong Medical Journal, keadaan kelahiran pelik ini merupakan sesuatu yang sukar terjadi dan jika ianya terjadi juga maka kebarangkaliannya adalah satu dari setiap 500,000 kelahiran.

Gambar dari hkmj.orf

Selain itu, pernah ditemukan kes lain dalam kembar tiga. Keadaan 'Fetus in fetu' yang ini terjadi ketika seorang ibu mengembangkan kembar tiga di dalam rahim, dan bayi yang masih hidup menyerap dua janin yang lain ke dalam tubuhnya.

Gambar dari Wittyfeed

Di samping itu keadaan yang pelik lagi adalah di mana pada tahun 2012, kes serupa terjadi di China. Di mana seorang gadis 11 tahun telah didiagnosis dengan 'fetus in fetu' dan keadaannya menunjukkan payudara dan lengan ketiga muncul di belakang tubuh gadis itu.

Gambar dari Wittyfeed

Sumber : bogor.tribunnews.com


No comments