Info Terkini

Sungguh Unik Mumia Lady Of Dai Ini, Meskipun Berusia Lebih 2000 Tahun, Tetap Terpelihara Dan Utuh Tubuhnya.

Mumia...Bagaimana prosesnya? Mumia dibuat secara semulajadi atau melalui proses pengawetan. Ia dibuat untuk membantu memelihara mayat agar tidak membusuk dan hancur. Ia dilakukan dengan mengeluarkan organ daripada tubuh dan dibungkus menggunakan kain linen.

Gambar dari archaeologicalperiodical.tumblr.com dan newbison.com

Badan kemudian dirawat dengan bahan pengawet. Mumia boleh menjadi kering akibat faktor kesejukan, sinar matahari, asap atau menggunakan bahan kimia. Beberapa badan menjadi mumia kerana terdapat beberapa keadaan semulajadi apabila mereka mati. Lain-lain telah dipelihara dan dikebumikan dengan berhati-hati.

Ini pula adalah mumia seorang wanita China yang telah dipelihara selama lebih 2000 tahun dan ini membuatkan saintis kebingungan. Mumia wanita ini dipanggil sebagai Lady of Dai dan ia dianggap mumia yang paling tepelihara dengan baik pernah ditemui.

Gambar dari newbison.com

Lady od Dai ini dianggap unik kerana memiliki kelembutan pada kulitnya, lengan, rambut, bulu mata dan juga kakinya boleh dibengkokkan. Manakala organ dalamannya tetap utuh dan mempunyai darah berjenis A. Lady of Dai juga yang dikenali dengan nama Xin Zhui telah hidup semasa zaman Dinasti Han iaitu sekitar 206 SM sehingga 220 M dan beliau merupakan isteri kepada Marquis of Dai.

Bagaimana mumianya ditemui? Ia ditemui oleh pekerja yang telah menggali tempat perlindungan serangan udara pada tahun 1971. Dalam penggalian tersebut sebenarnya adalah tapak kepada makam Lady of Dai di dalam sebuah bukit yang dikenali sebagai Mawangdui, Changsha, Hunan, China

Gambar dari De Agostini/Getty Images

Menurut hasil kajian bedah siasat, Xin Zhui mempunyai berat badan yang berlebihan. Di samping itu beliau juga mengalami sakit belakang, tekanan darah tinggi, arteri tersumbat, penyakit hati, batu karang, kencing manis dan mempunyai hati yang rosak teruk.

Akhirnya beliau meninggal dunia akibat serangan jantung pada usia 50 tahun dan pakar-pakar telah meletakkan ia ke bawah untuk gaya hidup mewah beliau sebagai marquis. Xin Zhui sehingga kini masih memegang gelaran sebagai "The Diva Mummy" kerana kehidupannya jelas di dalam kemewahan.

Xin Zhui juga seakan-akan membimbing ahli sains untuk mempercayai bahawa dia adalah kes penyakit tertua iaitu penyakit jantung.

Menariknya, pakar arkeologi forensik telah membuat kesimpuan bahawa makanan terakhir Xin Zhui sebelum meninggal dunia adalah tembikai. Di dalam kubur itu, yang telah dikebumikan 40 kaki di bawah tanah, dia mempunyai almari pakaian yang mengandungi 100 helai pakaian dari jenis sutera, 182 keping lacquerware yang mahal, cermin solek dan peralatan mandian. Beliau juga mempunyai 162 patung kayu yang diukir mewakili hamba di dalam kubur itu.

Menurut rekod, badan Xin Zhui telah dibebat dengan lampin dalam sebanyak 20 lapisan sutera, tenggelam dalam cecair yang sedikit berasid dan dimeterai dalam tempoh empat keranda. Di dalam bilik kebal yang tersimpan keranda ketika itu penuh dengan 5 tan arang dan dimeterai dengan tanah liat.

Makam ini telah dibuat untuk kalis air dan kedap udara agar segala bakteria tidak akan dapat berkembang biak dan boleh merosakkan mumia tersebut. Peliknya, ia masih menjadi misteri yang boleh dikatakan saintifik kerana badan manusia dapat dipelihara dengan baik walaupun memakan masa hingga ribuan tahun.

Gambar dari Hunan Provincial Museum

Terdapat banyak persoalan yang tidak dapat dijawab dengan tepat dan walaupun orang-orang Mesir menjadi yang paling terkenal dengan mumia mereka, orang China juga boleh dikatakan yang paling berjaya setakat ini.

Kaedah pemeliharaan purba China tidak seperti yang invasif sepertimana orang Mesir yang mana banyak organ-orangan dalaman dikeluarkan daripada si mati dan pemeliharaannya adalah secara berasingan.

Buat masa ini, pemeliharaan mumia yang luar biasa menjadi milik Xin Zhui dan masih kekal misteri.

Sumber : mypost.com




No comments