Komponen Kereta Ini Sangat Penting Dan Sukar Rosak. Tetapi Jika Rosak...Mahu Ribu Riban Beb Kena Keluar. TIPS 1-6 Berguna Untuk Itu.
JIKA anda sayangkan kereta yang anda beli dengan harga puluhan mahupun ratusan ribu ringgit dan bertahun-tahun menanggung hutang, Sila baca dan kongsikanlah informasi berguna ini buat semua.
TIPS 1
Kebiasaannya kereta AUTO ada enam “step” gear. Bermula dengan P, R, N, D, 2, L (bergantung kepada model kenderaan) kebiasaanya tiga step di bawah "N" nombornya berlainan tetapi fungsi tetap sama.
Sewaktu hendak menghidupkan enjin selepas dimatikan lebih enam jam, "On"-kanlah suisnya dahulu (jangan hidupkan) pastikan semua lampu panduan di meter menyala. Kemudian gerakanlah tuil gear pada setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
Setiap step perlu berhenti 2 saat. Kemudian daripada paling bawah naikkan ke "N", (pastikan brek tangan ditarik sekuat-kuatnya) dan hidupkan enjin. Biarkan gear di "N" sahaja sehingga anda menggerakkan kenderaan. Biarkan selama 5 minit jika kereta anda tidak dihidupkan selama 6 jam dan 10 minit jika 7 jam ke atas.
Bergantung kepada suhu meter, pastikan meter suhu naik 25% sebelum memulakan perjalanan. Tujuannya untuk memastikan semua pintu gear terbuka dan mengelakkan karat berlaku di setiap pintu gear yang jarang digunakan.
Kebiasaanya pemandu akan menggunakan step "D" sahaja, manakala step-step lain jarang digunakan atau tidak digunakan langsung. AWAS!!! Petua ini tidak sesuai dilakukan di kawasan berbukit, pastikan di tempat yang rata sahaja.
TIPS 2
Minyak AUTO dan AUTO Filter hendaklah ditukarkan setiap 30,000 km atau 6 bulan (yang mana dulu). Ini amat penting dilakukan mengikut jadual. Sebenarnya kalau nak diikutkan AUTO filter perlu ditukar apabila 2 kali tukar minyak AUTO.
Tetapi lebih baik ditukar setiap kali anda menukar minyak AUTO, kerana mekanik akan buka semua takungan minyak AUTO (bergantung kepada model kenderaan) dan bersihkan sebersih-bersihnya. Jangan tukarkan minyak AUTO tanpa membuka takungan minyak AUTO tersebut.
Ini kerana hendak mengelak adanya bendasing atau air dalam takungan minyak AUTO. Jika dibiarkan terlalu lama ianya boleh memudaratkan kekotak gear. Pastikan minyak AUTO dan filter yang digunakan TULIN dan ianya menepati spesifikasi kenderaan anda.
Elakkan dari penggunaan barang tiruan kerana ia memberi kesan yang tidak bagus untuk jangka masa panjang (harga murah tetapi selepas 3-4 tahun lagi anda merana)
TIPS 3
Pastikan kaki anda tidak menekan brek dan gear berada di kedudukan "D" semasa berhenti di lampu isyarat, di mana-mana sahaja atau dalam kesesakan lalulintas yang teruk. Pastikan diletak di "N" sahaja.
Jangan di "P", ini kerana boleh menyebabkan anda lambat memulakan perjalanan dan boleh menyebabkan orang di belakang anda marah. Sebab itu step "N" dan "D" diletak berdekatan dan tidak memerlukan anda menekan butang “lock” atau tombol antara gear untuk bergerak (butang tepi batang gear bersama butang OD).
Jika anda mengamalkan budaya kereta dalam gear dan tekan brek, boleh menyebabkan “clutch plate” cepat habis atau terbakar. Jangan sangkakan kereta AUTO tiada “clutch plate”. Ianya ada berbelas-belas keping (bergantung kpd model kenderaan).
Satu rosak anda kena tukar kesemua “clutch plate”. Tiada penjualan sekeping-sekeping di kedai alat ganti. Harganya amat mahal sekali (bergantung kepada model kenderaan). Tidak silap harga di pasaran untuk model Wira adalah sekitar RM5000 lebih.
TIPS 4
Sewaktu hendak memulakan perjalanan, selepas anda berhenti di mana-mana sekalipun, mulakan dgn step "2" atau step kedua selepas "N". Selepas bacaan meter RPM mencecah 2000-2500 tukar kembali kepada "D" atau satu step di bawah "N".
Amalkan begini juga di dalam kesesakan lalulintas. Ini dapat menjimatkan minyak anda dan memberi lebih kuasa kepada kereta anda sewaktu hendak mula bergerak. Step "2" umpama anda bermula dengan gear "1" untuk kereta manual.
Step "D" pula ibarat gear "2" atau "3" bagi kereta manual. Maknanya jika anda memulakan dengan "2" step kereta anda dapat bergerak dengan “sukarela dan penuh semangat” bukannya dalam keadaan “terpaksa” jika bermula dengan step "D".
Bila kereta anda memulakan pergerakan dalam keadaan “terpaksa” lama kelamaan ianya akan memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear dan enjin.
TIPS 5
Elakan melalui jalan yang ada air bertakung terlalu tinggi atau meredah banjir. Jika terpaksa melalui juga pastikan dalam keadaan lancar atau “satu nafas” sahaja.
Jangan sesekali berhenti dalam air bertakung yang tinggi yang boleh terkena bahagian bawah enjin. Ini boleh menyebabkan pintu kotak gear anda dimasuki air dan seterusnya boleh menyebabkan minyak AUTO anda bercampur dengan air.
Ianya juga boleh menyebabkan “clutch plate” anda terbakar. Jika anda terpaksa juga melalui jalan yang banjir selepas itu pastikan anda berjumpa dengan mekanik anda untuk memastikan minyak AUTO tidak bercampur dengan air. Elakkan daripada selalu mendaki bukit-bukit yang tinggi terlalu kerap (contoh: Genting Highland)
TIPS 6
Pastikan step-step gear yang ada digunakan dengan baik sewaktu menaiki bukit, sesuai dengan bacaan RPM kereta anda. Jangan paksa kereta anda mendaki bukit menggunakan step "D". Gunakan sepenuhnya dua step lagi yang ada di bawah step "D", sesuai dengan ketinggian bukit tersebut atau bacaan RPM anda.
Elakan “reversed” kereta anda dalam keadaan laju, jarak yang jauh atau terlalu kerap sangat. Gunakan gear “reversed” anda seminimum yang boleh. Penggunaan gear “reversed” yang tidak betul boleh menyebabkan kotak gear anda cepat rosak.
Jangan guna “over drive” atau OD dalam pemanduan biasa. Gunakan semasa hendak memotong kenderaan di hadapan anda dalam keadaan perlu sahaja.
Jangan terlalu agresif sewaktu hendak memulakan perjalanan kenderaan anda. Mulakan dengan perlahan-perlahan dan tambah kelajuan berperingkat-peringkat.
Jika anda mula dengan agresif bukan sahaja memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear malah juga dapat memberi kesan yang tidak baik kepada “timing belt”. Inilah salah satu punca “timing belt” putus sebelum sampai waktu penukaran yang akan datang.
INFO TAMBAHAN:
1) Untuk memastikan enjin kenderaan anda sekarang masih baik atau tidak. Hidupkan enjin kenderaan anda waktu pagi dan biarkan selama 10 minit, kemudian lihat di bahagian ekzos ada atau tidak air menitis keluar dari lubang ekzos.
Boleh juga ambil sehelai kertas putih yang kosong letakan di muncung ekzos anda kemudian tengok ada tak percikan air di kertas tersebut. Jika ada air menitis atau ada percikan air di kertas putih tadi maknanya enjin kenderaan anda masih dalam keadaan “sihat walafiat”. Jika tidak maknanya enjin kenderaan anda ada sedikit “keuzuran".
2) Pastikan minyak enjin dan oil filter yang anda gunakan adalah minyak yang sama sepanjang masa dan pastikan ianya yang tulin. Banyak minyak enjin palsu di pasaran sekarang yang mana minyak enjin lama yang dikitar semula dan dipek seolah-olah minyak tulen.
Hati-hati jika anda ditawarkan minyak enjin yang terlalu murah. Pastikan bacaan kelikatan minyak enjin anda adalah sama setiap kali anda menukar minyak enjin. Walaupun jenama sama tetapi bacaan kelikatan adalah berlainan.
Istilah mekanik “minyak tebal dan minyak nipis”. Sila lihat di botol minyak enjin ada nombor seperti (contoh: 10W-40 ). Elakkan menggunakan minyak enjin yang melebihi 10,000 km.
Ini boleh membuatkan anda malas hendak periksa minyak enjin anda dan anda mungkin tidak menyedari minyak enjin anda sudah berkurangan atau kering. Jangan amalkan tambah minyak enjin yang terlalu kerap atau banyak.
3) Jangan sesekali bertukar minyak enjin daripada “fully synthetic” kepada “semi synthetic”. Ianya boleh merosakkan enjin anda, tetapi boleh daripada “semi synthetic” kepada “fully synthetic” tetapi bila dah gunakan “fully synthetic” jangan pulak kembali kepada “semi synthetic".
4) Sebelum mematikan kenderaan anda "off"-kan semua suis, penghawa dingin, radio, lampu atau system audio lain. Selepas "off" semua suis biarkan 3-5 saat, kemudian baru matikan enjin.
5) Air hendaklah sentiasa diperiksa, kerana air memainkan fungsi yang cukup penting dalam memastikan fungsi enjin berjalan dengan sempurna. Elakkan menggunakan air paip kerana ianya boleh menyebabkan keladak dalam radiator.
Gunakan air masak atau air yang telah disuling. Jika selama ini anda menggunakan air paip, anda hendaklah melaksanakan servis pada radiator dan selepas itu gunakan air suling.
6) Semasa parkir (parking) kenderaan anda pastikan tayar dan stereng kenderaan anda dalam keadaan lurus. Jangan sesekali parkir dalam keadaan tayar ke kanan atau kiri. Ini boleh menyebabkan “drive shaft” anda cepat rosak.
7) Penjagaan penghawa dingin. Anda boleh hidupkan “power” semaksimum yang mungkin (contoh 1,2,3,4) tetapi jangan mulakan suhu semaksimumnya. Temperature hanya boleh digunakan sehingga 80% sahaja. Pastikan suis penghawa dingin ditutup semasa hendak mematikan atau menghidupkan kenderaan.
8) Sewaktu hendak menutup “hood” depan atau “bonet” kereta anda pastikan tangan anda dalam keadaan “center” sewaktu menekannya. Jangan sesekali berat ke kanan atau ke kiri. Ini boleh menyebabkan “hood dan bonet” anda menjadi tidak sama atau bengkok.
9) Sediakan sebuah buku kecil dalam kereta anda untuk anda merekodkan sebarang pertukaran alat ganti yang lepas dan akan datang atau rekod penyelengaraan kereta anda.
Pastikan mekanik anda adalah mekanik yang mahir dalam penyelengaraan model kenderaan tesebut. Amalkan penggunaan mekanik yang sama sahaja kerana dia tahu dan mahir mengendalikan kereta anda dan dia tahu sejarah dan penyakit kereta anda yang lepas-lepas.
Lebih tepat lagi dipanggil istilah “satu tangan pomen sahaja”. Gunakan minyak petrol yang sama sahaja, jangan terlalu kerap.
Sumber: kerabubersuara.blogspot.my
Gambar dari staautogearbox.co.uk
TIPS 1
Kebiasaannya kereta AUTO ada enam “step” gear. Bermula dengan P, R, N, D, 2, L (bergantung kepada model kenderaan) kebiasaanya tiga step di bawah "N" nombornya berlainan tetapi fungsi tetap sama.
Sewaktu hendak menghidupkan enjin selepas dimatikan lebih enam jam, "On"-kanlah suisnya dahulu (jangan hidupkan) pastikan semua lampu panduan di meter menyala. Kemudian gerakanlah tuil gear pada setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
Setiap step perlu berhenti 2 saat. Kemudian daripada paling bawah naikkan ke "N", (pastikan brek tangan ditarik sekuat-kuatnya) dan hidupkan enjin. Biarkan gear di "N" sahaja sehingga anda menggerakkan kenderaan. Biarkan selama 5 minit jika kereta anda tidak dihidupkan selama 6 jam dan 10 minit jika 7 jam ke atas.
Gambar dari fordfusionclub.com dan freebie.photography
Bergantung kepada suhu meter, pastikan meter suhu naik 25% sebelum memulakan perjalanan. Tujuannya untuk memastikan semua pintu gear terbuka dan mengelakkan karat berlaku di setiap pintu gear yang jarang digunakan.
Kebiasaanya pemandu akan menggunakan step "D" sahaja, manakala step-step lain jarang digunakan atau tidak digunakan langsung. AWAS!!! Petua ini tidak sesuai dilakukan di kawasan berbukit, pastikan di tempat yang rata sahaja.
TIPS 2
Minyak AUTO dan AUTO Filter hendaklah ditukarkan setiap 30,000 km atau 6 bulan (yang mana dulu). Ini amat penting dilakukan mengikut jadual. Sebenarnya kalau nak diikutkan AUTO filter perlu ditukar apabila 2 kali tukar minyak AUTO.
Tetapi lebih baik ditukar setiap kali anda menukar minyak AUTO, kerana mekanik akan buka semua takungan minyak AUTO (bergantung kepada model kenderaan) dan bersihkan sebersih-bersihnya. Jangan tukarkan minyak AUTO tanpa membuka takungan minyak AUTO tersebut.
Ini kerana hendak mengelak adanya bendasing atau air dalam takungan minyak AUTO. Jika dibiarkan terlalu lama ianya boleh memudaratkan kekotak gear. Pastikan minyak AUTO dan filter yang digunakan TULIN dan ianya menepati spesifikasi kenderaan anda.
Elakkan dari penggunaan barang tiruan kerana ia memberi kesan yang tidak bagus untuk jangka masa panjang (harga murah tetapi selepas 3-4 tahun lagi anda merana)
TIPS 3
Pastikan kaki anda tidak menekan brek dan gear berada di kedudukan "D" semasa berhenti di lampu isyarat, di mana-mana sahaja atau dalam kesesakan lalulintas yang teruk. Pastikan diletak di "N" sahaja.
Jangan di "P", ini kerana boleh menyebabkan anda lambat memulakan perjalanan dan boleh menyebabkan orang di belakang anda marah. Sebab itu step "N" dan "D" diletak berdekatan dan tidak memerlukan anda menekan butang “lock” atau tombol antara gear untuk bergerak (butang tepi batang gear bersama butang OD).
Jika anda mengamalkan budaya kereta dalam gear dan tekan brek, boleh menyebabkan “clutch plate” cepat habis atau terbakar. Jangan sangkakan kereta AUTO tiada “clutch plate”. Ianya ada berbelas-belas keping (bergantung kpd model kenderaan).
Satu rosak anda kena tukar kesemua “clutch plate”. Tiada penjualan sekeping-sekeping di kedai alat ganti. Harganya amat mahal sekali (bergantung kepada model kenderaan). Tidak silap harga di pasaran untuk model Wira adalah sekitar RM5000 lebih.
TIPS 4
Sewaktu hendak memulakan perjalanan, selepas anda berhenti di mana-mana sekalipun, mulakan dgn step "2" atau step kedua selepas "N". Selepas bacaan meter RPM mencecah 2000-2500 tukar kembali kepada "D" atau satu step di bawah "N".
Amalkan begini juga di dalam kesesakan lalulintas. Ini dapat menjimatkan minyak anda dan memberi lebih kuasa kepada kereta anda sewaktu hendak mula bergerak. Step "2" umpama anda bermula dengan gear "1" untuk kereta manual.
Step "D" pula ibarat gear "2" atau "3" bagi kereta manual. Maknanya jika anda memulakan dengan "2" step kereta anda dapat bergerak dengan “sukarela dan penuh semangat” bukannya dalam keadaan “terpaksa” jika bermula dengan step "D".
Gambar dari carsut.com
Bila kereta anda memulakan pergerakan dalam keadaan “terpaksa” lama kelamaan ianya akan memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear dan enjin.
TIPS 5
Elakan melalui jalan yang ada air bertakung terlalu tinggi atau meredah banjir. Jika terpaksa melalui juga pastikan dalam keadaan lancar atau “satu nafas” sahaja.
Jangan sesekali berhenti dalam air bertakung yang tinggi yang boleh terkena bahagian bawah enjin. Ini boleh menyebabkan pintu kotak gear anda dimasuki air dan seterusnya boleh menyebabkan minyak AUTO anda bercampur dengan air.
Ianya juga boleh menyebabkan “clutch plate” anda terbakar. Jika anda terpaksa juga melalui jalan yang banjir selepas itu pastikan anda berjumpa dengan mekanik anda untuk memastikan minyak AUTO tidak bercampur dengan air. Elakkan daripada selalu mendaki bukit-bukit yang tinggi terlalu kerap (contoh: Genting Highland)
TIPS 6
Pastikan step-step gear yang ada digunakan dengan baik sewaktu menaiki bukit, sesuai dengan bacaan RPM kereta anda. Jangan paksa kereta anda mendaki bukit menggunakan step "D". Gunakan sepenuhnya dua step lagi yang ada di bawah step "D", sesuai dengan ketinggian bukit tersebut atau bacaan RPM anda.
Elakan “reversed” kereta anda dalam keadaan laju, jarak yang jauh atau terlalu kerap sangat. Gunakan gear “reversed” anda seminimum yang boleh. Penggunaan gear “reversed” yang tidak betul boleh menyebabkan kotak gear anda cepat rosak.
Gambar dari qservices.be
Jangan guna “over drive” atau OD dalam pemanduan biasa. Gunakan semasa hendak memotong kenderaan di hadapan anda dalam keadaan perlu sahaja.
Jangan terlalu agresif sewaktu hendak memulakan perjalanan kenderaan anda. Mulakan dengan perlahan-perlahan dan tambah kelajuan berperingkat-peringkat.
Jika anda mula dengan agresif bukan sahaja memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear malah juga dapat memberi kesan yang tidak baik kepada “timing belt”. Inilah salah satu punca “timing belt” putus sebelum sampai waktu penukaran yang akan datang.
INFO TAMBAHAN:
1) Untuk memastikan enjin kenderaan anda sekarang masih baik atau tidak. Hidupkan enjin kenderaan anda waktu pagi dan biarkan selama 10 minit, kemudian lihat di bahagian ekzos ada atau tidak air menitis keluar dari lubang ekzos.
Boleh juga ambil sehelai kertas putih yang kosong letakan di muncung ekzos anda kemudian tengok ada tak percikan air di kertas tersebut. Jika ada air menitis atau ada percikan air di kertas putih tadi maknanya enjin kenderaan anda masih dalam keadaan “sihat walafiat”. Jika tidak maknanya enjin kenderaan anda ada sedikit “keuzuran".
2) Pastikan minyak enjin dan oil filter yang anda gunakan adalah minyak yang sama sepanjang masa dan pastikan ianya yang tulin. Banyak minyak enjin palsu di pasaran sekarang yang mana minyak enjin lama yang dikitar semula dan dipek seolah-olah minyak tulen.
Hati-hati jika anda ditawarkan minyak enjin yang terlalu murah. Pastikan bacaan kelikatan minyak enjin anda adalah sama setiap kali anda menukar minyak enjin. Walaupun jenama sama tetapi bacaan kelikatan adalah berlainan.
Istilah mekanik “minyak tebal dan minyak nipis”. Sila lihat di botol minyak enjin ada nombor seperti (contoh: 10W-40 ). Elakkan menggunakan minyak enjin yang melebihi 10,000 km.
Ini boleh membuatkan anda malas hendak periksa minyak enjin anda dan anda mungkin tidak menyedari minyak enjin anda sudah berkurangan atau kering. Jangan amalkan tambah minyak enjin yang terlalu kerap atau banyak.
3) Jangan sesekali bertukar minyak enjin daripada “fully synthetic” kepada “semi synthetic”. Ianya boleh merosakkan enjin anda, tetapi boleh daripada “semi synthetic” kepada “fully synthetic” tetapi bila dah gunakan “fully synthetic” jangan pulak kembali kepada “semi synthetic".
4) Sebelum mematikan kenderaan anda "off"-kan semua suis, penghawa dingin, radio, lampu atau system audio lain. Selepas "off" semua suis biarkan 3-5 saat, kemudian baru matikan enjin.
5) Air hendaklah sentiasa diperiksa, kerana air memainkan fungsi yang cukup penting dalam memastikan fungsi enjin berjalan dengan sempurna. Elakkan menggunakan air paip kerana ianya boleh menyebabkan keladak dalam radiator.
Gunakan air masak atau air yang telah disuling. Jika selama ini anda menggunakan air paip, anda hendaklah melaksanakan servis pada radiator dan selepas itu gunakan air suling.
6) Semasa parkir (parking) kenderaan anda pastikan tayar dan stereng kenderaan anda dalam keadaan lurus. Jangan sesekali parkir dalam keadaan tayar ke kanan atau kiri. Ini boleh menyebabkan “drive shaft” anda cepat rosak.
7) Penjagaan penghawa dingin. Anda boleh hidupkan “power” semaksimum yang mungkin (contoh 1,2,3,4) tetapi jangan mulakan suhu semaksimumnya. Temperature hanya boleh digunakan sehingga 80% sahaja. Pastikan suis penghawa dingin ditutup semasa hendak mematikan atau menghidupkan kenderaan.
8) Sewaktu hendak menutup “hood” depan atau “bonet” kereta anda pastikan tangan anda dalam keadaan “center” sewaktu menekannya. Jangan sesekali berat ke kanan atau ke kiri. Ini boleh menyebabkan “hood dan bonet” anda menjadi tidak sama atau bengkok.
9) Sediakan sebuah buku kecil dalam kereta anda untuk anda merekodkan sebarang pertukaran alat ganti yang lepas dan akan datang atau rekod penyelengaraan kereta anda.
Pastikan mekanik anda adalah mekanik yang mahir dalam penyelengaraan model kenderaan tesebut. Amalkan penggunaan mekanik yang sama sahaja kerana dia tahu dan mahir mengendalikan kereta anda dan dia tahu sejarah dan penyakit kereta anda yang lepas-lepas.
Lebih tepat lagi dipanggil istilah “satu tangan pomen sahaja”. Gunakan minyak petrol yang sama sahaja, jangan terlalu kerap.
Sumber: kerabubersuara.blogspot.my
No comments