Info Terkini

Ke Mana Sajaku Pergi, Kipas Angin Inilah Jadi Bestfriendku. Kalau Tiadanya, Maka Tubuhku Bagaikan Terbakar Rasanya.

Setiap penyakit tentu ada ubatnya ataupun setidak-tidaknya pencegahan pun telah dikira sebagai ubat jika formula ubat sebenar masih tidak ditemui lagi. Tetapi salah satu penyakit yang boleh dikatakan agak pelik sedang dihidapi oleh wanita malang ini.

Gambar dari Dustin Bacon / Barcroft USA

Mengapa ia pelik? Ini kerana setiap kali beliau ingin ke sesuatu tempat, hanya kipas angin yang menjadi teman baiknya. Jika "teman baik" itu tidak bersamanya, beliau akan merasa tersiksa seperti terbakar. Amat sukar beliau untuk melakukan riadah bersama-sama rakan dan keluarga kerana penyakitnya itu.

Gambar dari Dustin Bacon / Barcroft USA

Samara Rose Samara yang berumur 25 tahun telah didiagnosis erythomelalgia. Penyakit itu adalah merupakan satu keadaan yang sangat jarang ditemui yang di mana penghidapnya mengalami kesakitan seperti dibakar terutama sakit di kaki mereka. Beliau telah didiagnosis pada umur sembilan dan sejak dari itu, beliau tidak dapat menjalani kehidupan yang normal seperti rakan-rakannya.

Gambar dari Dustin Bacon / Barcroft USA

"Penyakit ini memakan semua dan ia menjengkelkan yang akan sentiasa membakar hidup-hidup. Ia adalah neraka dunia," katanya kepada Mirror penyakit yang sering dirujuk sebagai "Man on Fire syndrome". Beliau sendiri tidak dapat menentukan bahagian manakah yang paling teruk terkena penyakit itu: "Ia memberi kesan kepada dalam hidup saya" dan setiap kali penyakit itu datang, beliau merasakan seolah-olah mempunyai luka terbakar.

Orang tua Samara juga telah membawanya menemui lebih daripada 100 doktor apabila dia mula mengalami pembakaran dan beliau mengambil masa bertahun-tahun untuk mendiagnosis dengan betul. Tidak ada sebab yang diketahui rawatan untuk penyakit ini, tetapi dalam kes tertentu Samara, dia boleh memantau gejala dengan tidak ke mana-mana itu lebih panas daripada 62 darjah Farenheit.

Penyakit yang diderita Samara selama ini ternyata adalah sejenis penyakit keturunan dari ayahnya yang juga menderita kelainan yang sama.

Gambar dari Dustin Bacon / Barcroft USA

Ayahnya juga merupakan seorang pensyarah telah berusaha dan mencuba segala bentuk kajian untuk mencari penyelesaian kepada penyakit yang dihidapinya itu. Namun, hasilnya tetap saja gagal.

Gambar dari Dustin Bacon / Barcroft USA

Sumber : cosmopolitan.com


No comments