Info Terkini

Dah Lah Minyak Enjin Dan Minyak Masak RECYCLE Dijual Di Pasaran. Kini...Minyak Zaitun PALSU Pun Dijual Juga!!. Info Di Bawah Ini Boleh Bantu Anda Untuk Cari Minyak Zaitun Asli.

Ratu Cleopatra adalah salah seorang wanita yang telah terkenal dan sinonim dengan kecantikan kulit. Ratu Mesir itu di zamannya amat mementingkan kecantikan dan kesihatan dirinya sendiri. Setelah mengkaji apakah rahsia kecantikan Cleopatra sehingga satu dunia mengetahuinya adalah dari amalannya menggunakan minyak zaitun.


Walaupun penggunaannya telah dikenalpasti lebih sejak ribuan tahun lagi, ia mempunyai pelbagai manfaat untuk kesihatan dalam penjagaan jantung manusia kerana memiliki jumlah asid lemak monosaturate yang tinggi.

Gambar dari olivesandbeyond.wordpress.com

Dengan mengambilnya sebagai bahan pemakanan secara harian, anda dapat mengurangkan risiko penyakit diabetes dengan mempunyai pelan diet yang betul. Minyak zaitun yang kaya dengan khasiat dan terkenal dengan manfaatnya dalam mengurangi masalah obesiti, kesihatan tulang dan meningkatkan fungsi otak.

Selain itu, minyak zaitun mempunyai keupayaan dalam mengurangkan kebimbangan dan menenangkan pembuangan air besar yang tidak teratur. Minyak zaitun mengandungi jumlah yang tinggi fenolik - sebatian berasid yang memberikan minyak rasa berasid dan pahit dan yang juga sangat bermanfaat untuk kesihatan jantung anda.


Namun begitu, di pasaran anda akan menemui dua pilihan minyak zaitun iaitu sama ada yang tulen mahupun yang tiruan. Nampaknya minyak zaitun juga tidak boleh lari tidak dari penipuan dalam penjualannya. Sungguh kasihan kepada kita sebagai pengguna yang tidak ada pengetahuan ini.

Apa yang ada pada minyak zaitun tiruan a.k.a palsu ini?

Minyak zaitun tiruan ini sebenarnya ia adalah sebahagian daripada minyak zaitun tulen dan sebahagian daripada minyak bunga matahari. Malah, ia juga boleh jadi satu campuran banyak minyak zaitun dari lokasi negara yang berbeza di seluruh dunia. Ia boleh menjadi satu kombo kacang soya dan beberapa minyak bunga matahari yang juga bukan minyak dari Itali.

Gambar dari sehatcenter.com

Juga, beberapa minyak zaitun boleh dilihat seperti minyak dara (virgin oil) yang mengandungi beberapa tambahan klorofil dan beta karotena. Jadi, anda perlu berhati-hati apabila menyemak tag yang dikatakan tulen itu.

Hendak ketahui jika ia adalah minyak zaitun tiruan? Begini caranya:

Apabila anda membeli "tambahan minyak zaitun dara" atau "virgin oil" anda perlu untuk menyejukkannya dahulu. Jika minyak zaitun menguatkan ia bermakna bahawa ia mempunyai lebih lemak mono tepu di dalamnya, tetapi masih ia boleh mengandungi minyak lain termasuk canola atau minyak bunga matahari. Tetapi, anda akan tahu bahawa minyak tidak minyak dara jika ia tidak mengukuhkan sama sekali.


Minyak zaitun dara extra adalah minyak di mana ia dapat mengekalkan lampu minyak dengan nyalaan bakarnya yang lama dan ini adalah salah satu ujian yang boleh menjadi bantuan kepada anda untuk megesan adakah ia tiruan ataupun tulen walaupun ia tidak sepenuhnya tepat. Dari sini, anda akan tahu bahawa minyak tiruan tidak akan memberikan nyalaan dalam tempoh atau kadaran yang lama dari minyak zaitun dara extra tersebut.

Gambar dari mamaleensihat.blogspot.my

Walau bagaimanapun, anda tidak dapat mencari kebenaran tentang minyak zaitun anda dengan kaedah ini, jadi untuk mendapatkan pilihan terbaik minyak zaitun dari Itali adalah dianggap sebagai standard, berbanding dengan minyak zaitun dari negara-negara lain.

Lihat Pensijilannya


Gambar dari minyakzaitunasli.com

Apabila anda membeli minyak zaitun dara (virgin olive oil) di pasaran, ia adalah sangat penting untuk sentiasa mencari pihak syarikat ketiga (third party) dalam mempunyai kelayakan pada bungkusan. The Australian Olive Association and The California Olive Oil Council telah membuat pelekat mereka boleh dipercayai. Juga, apabila anda membeli minyak zaitun yang dibuat di Itali, anda perlu mencari PGI (Protected Geographical Indication) atau PDO (Protected Designation of Origin) dan yang pastinya ia juga mempunyai logo atau pelekat HALAL yang diiktiraf oleh negara pengeluar.

Sumber: naturalfoodbook.com


No comments