Info Terkini

Jangan Bimbang Wahai Pesakit, Nanti Robot Ular Akan Bantu Doktor Dalam Pembedahanmu.

Sudikah kerongkong anda membenarkan ular ini masuk menjalar demi untuk membantu doktor dalam menyelesaikan masalah kerongkong mahupun perut anda? Tepuk dada tanyalah hati anda.

Teknologi kali ini membicarakan sebuah robot berbentuk ular seperti tidak lama lagi boleh digunakan menolong pakar bedah di dalam bilik operasi.

Sistem yang fleksibel in adalah paling sesuai untuk pembedahan invasif minimum yang mana boleh menyelinap ke dalam kerongkong pesakit untuk mencapai pada tempat yang sukar.

Ia dilengkapi dengan kamera definisi tinggi (HD) dan pengawal kayu bedik, Sistem Robotic Flex membolehkan pakar bedah dapat mengemudi kawasan-kawasan bukan-linear anatomi dan mengelakkan halangan.

Seperti dipetik dari Blooberg, pembantu robotik OR iaitu Howie Choset telah memulakan idea ini sehingga pada tahun 2004. Beliau adalah seorang profesor di Institut Robotik Carnegie Mellon University dan pengasas bersama Medrobotics.

Choset bergabung dengan Marco Zenati, kemudian di Universiti Pittsburgh, dan CMU postdoc Alon Wolf, dan mereka mengasaskan Medrobotics tahun berikutnya.

Sekarang, syarikat itu berkata ia adalah robot boleh didapati secara komersial yang pertama di dunia seumpamanya.


Sistem Robotic Flex itu juga mengandungi mekanisme dalaman dan luaran untuk mengoptimumkan keupayaan. Mekanisme luar boleh dikendalikan oleh pakar bedah manakala komponen dalaman berikutnya adalah untuk mewujudkan satu platform pembedahan stabil dalam menjalani operasi pembedahan.

Menurut firma itu, rekabentuk yang unik ini membolehkan pakar bedah untuk melihat lebih banyak, pencapaian ang optimun dan memberikan lebi nilai rawatan.
Sistem Robotic Flex menawarkan pakar bedah yang keupayaan unik untuk menentukan jalan yang bukan linear ke laman web pembedahan dan mencapai pendedahan yang akan menjadi sukar atau mustahil untuk dicapai dengan pendekatan lurus yang minimal.

Dengan Sistem Robotic Medrobotics Flex, pakar bedah dapat menentukan jalan sekitar anatomi dan mendapatkan akses yang dikehendaki dan visualisasi sasaran pembedahan.


Teknologi ini boleh menyediakan cara yang lebih berkesan untuk merawat penyakit melalui pembedahan invasif minimum, dan setakat ini syarikat ini telah mengumpulkan lebih 130USD juta pembiayaan terutamanya daripada pelabur swasta tanpa nama sepertimana yang dilaporkan oleh Bloomberg.


Sistem Robotic Flex adalah tisu lembut tisu pembedahan sistem robot yang pertama dan hanya lembut direka untuk menjaga pakar bedah terdekat pesakit sepanjang prosedur.

Dengan menggunakan visualisasi HD, pakar bedah boleh bergerak di sekitar struktur yang mungkin sukar atau mustahil untuk mengemudi dengan garis penglihatan alat pembedahan berasaskan.

Sumber : dailymail.co.uk




No comments