Info Terkini

Tahukah Anda!! Pasir Di Goodwin Sands Ini Boleh Hisap Kapal STAR CRUISES Jika Ia Melaluinya

Goodwin Sands adalah sebuah kawasan yang indah dan terletak England. Di sana jika anda mempunyai masa bolehlah mendengar dari penduduk di situ tentang sejarah dan peristiwa yang mengerikan pernah berlaku. Di kawasan itu sememangnya menyimpan 1000 kapal di dataran pasir Goodwin Sands. Goodwin Sands adalah pasir yang boleh menenggelamkan sesebuah kapal atau dengan kata lain menghisap masuk ke dalam bumi.

Gambar dari Kent History Forum

Buat pertama kalinya kejadian ini berlaku pada 1703 tatkala memperlihatkan beberapa kapal telah tenggelam di kawasan itu dan mengorbankan beribu-ribu anak kapal. Setelah itu pada tahun 1979, peristiwa itu terjadi lagi dan kali ini mangsanya adalah sebuah kapal milik East India Company dari London juga di dapati tenggelam dalam hisapan pasir tersebut.

Seperti yang diceritakan oleh penduduk setempat, kapal-kapal itu akan berputar-putar di Goodwin Sand sebelum dihisap oleh pasir. Semenjak dari itu, kawasan tersebut telah dilindungi dan dianggap sebagai kawasan bersejarah mengikut Undang-Undang 1973 di bawah Protection of Wrecks Act.

Gambar dari The Guardian

Sehubungan itu, segala aktiviti ekstrem di kawasan ini juga mula dikurangkan bagi menggelak dari kejadian yang tidak dingini berlaku. Mengikut catatan sejarah berkaitan Goodwin Sand itu, terdapat lebih dari 1000 kapal yang tenggelam dan akhirnya dihisap pasir. Tetapi dapatan lain juga mengatakan sebanyak 2000 kapal di dalam Goodwin Sands itu.

Sebuah kapal tenggelam di Goodwin Sands pada 1948


Mesti anda tertanya-tanya apakah punca sebenar kejadian itu berlaku?

Dari dapatan yang sama, ribut adalah sebagai punca utama dalam menenggelamkan kapal-kapal tersebut. Selain itu, Goodwins Sands juga merupakan laut yang boleh dikategori sebagai berbahaya kerana selalu dilanda taufan yang disebut sebagai Great Storm. Sehingga ke hari ini tiada kajian khusus yang dilakukan dari pakar-pakar dalam memberikan kesimpulan dari kejadian tesebut.

Kapal kargo Amerika tenggelam di situ juga pada 1948

Ketika pasir dikorek pada pertama kalinya dalam tahun 1979 untuk membina sebuah Pelabuhan Dover, pekerja di situ terkejut kerana telah menjumpai beberapa kepingan duit dari kapal East India Company. Beberapa tahun kemudian, satu ekspedisi telah dilakukan dan telah menemui lebih dari 1 juta keping wang.

Sumber : intisari-online.com


No comments