Info Terkini

Si Pingu Ini Sanggup Berenang 8,000 km Setiap Tahun Tanda Ucap Terima Kasih Kepada Penyelamatnya.

Sebuah epik benar dari Brazil yang meruntun banyak perasaan netizen mahupun orang ramai ini adalah bermula dari seeokor penguin dari South American Megallanic sanggup berenang sejauh lebih kurang 8000 kilometer. Sesuatu yang menakjubkan bagi kita. Mengapa seekor pingu tersebut berbuat demikian. Ini kerana untuk bertemu dengan seorang lelaki yang pernah menyelamatkan hidupnya.


Seorang nelayan, 71,  yang dikenali sebagai Joao Pareira de Souza telah mencari penguin kecil dalam minyak dan hampir mati. Penguin itu diletakkan di batu berhampiran sebuah pantai pada tahun 2011.


Joao yang tinggal di sebuah pulau berhampiran Rio de Janeiro itu mula membersihkan minyak yang melekap pada bulu penguin itu dan memberinya makan sehingga menjadikan si penguin yang diberi nama Dindim tu sihat dan kuat.


Seminggu kemudian, beliau pun buat kali pertama melepaskan semula penguin itu ke laut. Namun, Dindim tidak seakan-akan tidak mahu meninggalkannya. Akhirnya Joao pun menjaga selama 11 bulan sehinggalah penguin tersebut berganti bulu. Setelah itu penguin itu pun kembali ke habitat asalnya.


Yang peliknya, setelah beberapa bulan meninggalkan pulau tempat Jaoa tinggal, Dindim kembali. Ia kembali dengan suatu misi mencari Joao yang sedang berada di sekitar pantai dan mengikutinya pulang. Selama lima tahun terakhir, Joao percaya Dindim telah pergi dan untuk kembali berjumpa dengannya ia perlu berenang dan di lihat berada di Argentina dan Chile. Ini bermakna, Dindim harus berenang kira-kira 8,000 km setiap tahunnya untuk bertemu dengan lelaki yang sudah menyelamatkan hidupnya.




Menarik bukan kisah di atas. Seekor penguin telah mengajar kita bagaimana untuk berterima kasih kepada penyelamatnya. Manakala kita sebagai manusia hendaklah mengambil iktibar dari kisah tersebut. Sesungguh juka kita selalu bersyukur kepadaNYA, nescaya Allah akan menambahkan nikmatnya. Maka berterima kasihlah kepada Allah Yang Maha Kasih.

Sumber : meongers.com


No comments