Info Terkini

RM48.4 Juta!!! Mahal Giler Jam Patek Philippe 1518 Ref. Apa Teknologi Yang Ada Pada Jam Ini? Sanggupkah Anda Membelinya?

Anda suka kepada jam tangan? Ada orang hobinya suka mengumpul dan membeli jam tangan sama ada ianya baru mahupun jenis yang klasik. Kadang-kadang ada orang membeli dan memakai jam mengikut keadaan. Jika untuk bersukan, maka seseorang individu akan memakai jam yang boleh mengira denyutan jantung, larian, langkahan dan jarak. Manakala jam untuk menghadiri upacara-upacara tertentu pun lain pula jenisnya.

Apa yang menarik dan pelik di sini adalah segelintir dari peminat jam tangan sanggup bergolok gadai dan berhabisan jutaan dolar bagi memiliki jam yang dianggap terhad keluarannya. Apa jenis makhluk ini dan bagi kita ia dianggap membazir sahaja. Namun oleh kerana minat dan obses seseorang individu itu akan nilaian jam yang terutama mempunyai harga yang sentimental, tidak menjadi hal atau masalah untuk memilikinya.


Seperti itu, seutas jam tangan yang berjenama Patek Philippe telah memecah semua rekod pada 12 November 2016 apabila dijual dengan harga RM48.4 juta (11 Juta USD).
Siapakah yang sanggup membelinya dan apakah keistemewaan sehinggakan mengundang kegilaan ramai itu?

Apa yang membuatkan ref Patek Philippe. 1518 begitu istimewa kerana ia memiliki chronograph kalendar pertama kekal di dunia yang dihasilkan dalam siri dan hanya 281 contoh itu yang pernah dihasilkan. Selain itu, majoritinya telah dikeluarkan dalam emas kuning dengan kira-kira 44 keping yang dihasilkan di dalam emas merah jambu dan hanya empat diketahui wujud dalam keluli tahan karat.


Apabila ref Patek Philippe 1518 ditawarkan untuk dijual, pengumpul memberi perhatian. Bagi mereka, impiannya adalah untuk mempunyai apa-apa contoh jam sebagai rujukan, tetapi bagi pengumpul yang paling berpengalaman, contoh emas merah jambu yang mempunyai nombor rujukan 1518 sidang kemuncak muktamad untuk dicapai. Tetapi, terdapat juga versi keluli tahan karat.

Begitu juga ia jarang berlaku bahawa kebanyakan pengumpul tidak boleh secara spontan mengatakan nilaian terakhir di lelong. Begitu juga jarang berlaku kepada kebanyakan pengumpul tidak pernah benar-benar melihat jam tersebut dan kami berasa bangga dengan apa yang kita ada. Begitu jarang berlaku bahawa tidak ada contoh dalam koleksi paling penting dan lengkap di dunia Patek Philippe jam tangan: The Patek Philippe Muzium di Geneva. Secara dasarnya, sekali dalam seumur hidup untuk memiliki salah satu kurang daripada segelintir jam tangan yang boleh dianggap bukan koleksi jam tangan yang biasa-biasa saja.

Lebih daripada tiga kali ganda anggaran asal, jam tangan ref Patek Philippe ini. 1518 kini adalah merupakan jam tangan yang termahal pernah dijual pada sidang lelongan dan ia telah memecahkan rekod sebelum ini yang ditubuhkan oleh ref Patek Philippe Monopusher chronograph. Jam tangan 130 Doktor dalam keluli tahan karat yang telah dijual pada bulan Mei 2015 untuk CHF4.65 Juta Franc Switzerland-termasuk pembeli premium. Sebagai pengetahuan sampingan, jam tangan ref Patek Philippe. 130 memecahkan rekod sebelumnya yang ditetapkan oleh Patek Philippe Split Seconds chronograph ref. 1436 juga dijual tahun lalu bagi CHF3.7 Juta Franc Switzerland termasuk pembeli premium.


Menurut laporan CNN, terdapat 8 pihak yang berminat untuk membeli jam tersebut pada awal lelongan. Menurut pengurus lelongan yang mahu dikenali sebagai Sam mengatakan mereka berlumba-lumba dalam penetapan harga sehingga mencecah nilai tertinggi dan hanya tinggal 2 pihak sahaja yang meneruskan untuk beradu harga. Menurutnya lagi, ia mejadi kegilaan dan rebutan kerana ciptaannya atau keluarannya adalah terhad iaitu sebanyak empat utas sahaja yang mana ia di dalam keadaan sempurna.

Jam tangan Patek Philippe Reference 1518 telah dihasilkan pada 1943 dan mengandungi fungsi fasa bulan, tanda waktu arab dan meter tachy yang mampu mengukur kelajuan dan jarak. Sebelum ini, rekod jam termahal pernah dilelong dipegang oleh jenama sama tetapi model yang berlainan iaitu Patek Philippe Reference 5016 pada harga RM32.1 juta.


Sehingga kini, nama produk buatan Patek Philippe tidak begitu asing lagi bagi peminat dan pengumpul jam tangan dan ada yang menyifatkan produknya dianggap setaraf dengan sebuah kereta jenama Rolls-Royce.

Sumber watchcollectinglifestyle.com


No comments