Info Terkini

"Beruang Air" Yang Dibekukan 30 Tahun Dulu Kini Berjaya Dihidupkan Kembali Oleh Para Saintis.

Pelik!! Sememangnya pelik tetapi itulah di dalam kepelikan itu ada kebenarannya. Haiwan yang sekecil ini pada mulanya berjaya diambil daripada lumut di kawasan Antartika pada tahun 1983 sebelum dinyahbekukan pada tahun 2014. Kini hidup kembali.

Gambar oleh: Eye of Science/Science Photo Library

Melalui sampel haiwan yang diambil itu, ahli-ahli saintis telah berjaya membawa haiwan beku itu kembali hidup selepas 30 tahun dan kejayaan itu telah direkodkan. Ini adalah satu kejayaan yang luar biasa apabila Institut Penyelidikan Polar Jepun mengatakan bahawa para saintis mereka telah berjaya menghidupkan semula haiwan yang kenali sebagai beruang air atau nama saintifiknya 'tardigrade' yang mereka telah dikumpulkan di Antartika.

Gambar oleh: Eye of Science/Science Photo Library

Makhluk, yang dikenali juga sebagai 'babi moss' adalah miniscule, berkediaman air "extremophiles". Ia juga berukuran kurang daripada 1 milimeter panjang dan habitatnya adalah di dalam keadaan yang melampau dan bermusuhan.

Mereka mampu memperlahankan atau dengan kata lain berhibernasi untuk jangka masa yang agak lama.
Gambar oleh: Eye of Science/Science Photo Library

Sepertimana kajian mereka yang telah disiarkan dalam majalah Cryobiology, tardigrades telah ditemui di kalangan tumbuh-tumbuhan lumut di Antartika pada tahun 1983. Mereka telah dikeluarkan dan disimpan di bawah takat beku −20 °C dan ia telah berjaya dinyahbekukan pula pada Mei 2014.

Selain itu kajian yang dijalankan ke atas telur dan haiwan yang hidup tersebut telah berjaya dihidupkan kembali. Haiwan yang terakhir ini mula bergerak dan memakan makanan selepas dua minggu. telur yang ditetapkan untuk tujuan ini adalah sebanyak 19 telur dan 14 berjaya menetas. Tiada kecacatan atau anomali dilaporkan di kalangan bayi yang baru lahir menetas.

Gambar oleh: Eye of Science/Science Photo Library

Sebelum ini, beruang air itu telah berjaya dihidupkan semula selepas sembilan tahun, tetapi kejayaan pertama kalinya ini ini dianggap sebagai suatu kebangkitan untuk berjaya selepas 30 tahun.

Menulis dalam penerbitan penyelidikan, penulis berkata: "Kajian yang dijalankan sekarang ini adalah untuk mengetahui kehidupan dalam jangka panjang bagi spesies tardigrade. Kajian lanjut dan lebih terperinci dengan menggunakan analisis kuantitatif dengan replikasi lebih besar di bawah pelbagai keadaan terkawal akan meningkatkan pemahaman mengenai mekanisme dan keadaan yang mendasari pemeliharaan jangka panjang dan kelangsungan hidup haiwan."

Sumber : independent.co.uk


No comments