Info Terkini

Bayangkan Bukan Sehari Dua Malah 52 Tahun Pakcik Tua Ini Tinggal Di Lubang Tanah Sehingga Kematian Menjemputnya.

Lebih daripada 7,000 orang Mesir dari bandar Naqada di kawasan pemerintahan Qena, selatan Mesir, telah mengambil bahagian dalam upacara pengebumian seorang warga emas yang menetap di lubang berhampiran selama lebih 50 tahun.

Salah seorang penduduk di bandar tersebut yang bernama Mohamaed Zouz berkata bahawa lelaki tua tersebut telah tinggal di lubang dengan keadaan telanjang untuk tempoh 52 tahun.


Tambahnya lagi, beliau tidak pernah melihat keadaan seperti pengebumian lelaki tua itu sebagai wanita ululated, lelaki menyanyikan dikir agama dan orang-orang muda sawit dijalankan pelepah sepanjang jalan ke tempat pengebumian lelaki.

Lelaki tua yang tinggal di lubang tanah itu bernama Jad al-Karim Abdelrahim Jad al-Karim. Beliau berasal dari Naqada dan hidup di ibu negara Mesir di Kaherah.

Selepas mengalami kejutan psikologi dan trauma, dia kembali ke bandar dan tinggal di sebuah lubang berhampiran terusan kecil.

Beliau hanya memakan ikan sepanjang masa dan tidak pernah memakai sebarang pakaian dan hanya menutupi dirinya dengan selimut. Tiada seorang pun daripada penduduk bandar itu tahu apakah jenis trauma yang Jad hadapi ketika hidupnya.

Salah satu paradoks adalah bahawa penduduk bandar yang digunakan untuk memohon keberkatan dan dia digunakan untuk bertindak balas kepada panggilan mereka dan memberkati mereka.

Apa yang lebih menarik adalah lelaki tua itu mengetahui nama semua orang, walaupun beliau tidak pernah duduk dengan ramai orang. Jika seseorang memberi salam kepadanya, dia akan menjawab salam tersebut, mengenal pasti mereka dengan nama mereka.

Lubang di mana Jad hidup adalah kecil, dan walaupun ia ditenggelami air ketika hujan, beliau tidak pernah meninggalkannya dan tinggal di situ sehingga airnya kering.

Beliau juga tidak membenarkan sesiapa sahaja untuk mengambil gambar-gambarnya dan menolak hadiah dan wang rakyat. Beliau sering memancing ikan sendiri dan memberikannya kepada penduduk bandar itu dan mereka akan memasak untuknya.


Sesetengah orang-orang tua di bandar tersebut telah berunding dengan doktor dalam usaha untuk merawat beliau tetapi mereka mengesahkan bahawa kesihatan mental lelaki itu adalah normal dan bingung dalam menerangkan keadaannya.

Sumber : alarabiya.net


No comments