Info Terkini

Aduhh...Sudah 77 Tahun Kesan Bom Atom Ini Ku Pikul Sendiri...Masih Lagi Terasa Sakitnya.

Tiada apa perkataan yang boleh dicatatkan selain "Kejam dan tidak memikirkan keselamatan orang awam" ketika pengeboman dilakukan oleh pihak Amerika ke atas Jepun pada tahun 1945. Masih malar dan segar dalam ingatan seorang pakcik tua yang bernama Sumiteru Taniguchi akan kejadian pahit yang menimpanya dan secara tidak langsung menjadi korban letupan raksasa bom atom di Nagasaki suatu ketika dahulu. Ketika kejadian itu berlaku, Sumiteru, 6, bagaikan pucuk muda yang baru menumbuh menjulang ke langit menceritakan kisah dan keadaan kota Nagasaki yang malang itu.

Gambar dari AP

Ingatan Sumiteru pun nampaknya masih baik dan beliau mengingati jika pada ketika itu dirinya menjadi korban bom Nagasaki yang mengakibatkan tubuhnya mendapat kelukaan. Ketika dirinya mengalami kesakitan pada setiap luka yang dialaminya, hanya isterinya sahaja yang merawatnya. Setiap hari, tugas isterinya hanyalah menyapu krim untuk menghilangkan rasa sakit atau iritasi kulit yang terbakar dari bekas luka di tubuh suaminya.

\Gambar dari AP

Sumiteru juga masih ingat di mana tubuhnya hanya boleh dikatakan tinggal tulang rusuk sahaja. Ketika bom dengan "Fat Man" yang telah digugurkan di Nagasaki, beliau pada ketika itu berada sekitar 1.8 kilometer sahaja iaitu tidak jauhnya dari pusat ledakan. Cuba anda bayangkan betapa dahsyatnya ledakan dan radiasi sehingga pakcik tua yang seusia anak-anak anda yang bersekolah tadika itu terlempar dari basikal ketika ledakan bom atom itu terjadi.


Gambar dari AP

Akibat kesan bom tersebut ia membawa pengaruh besar pada kesihatan tubuhnya. Sisa-sisa tiga tulang rusuknya, sekarang setengahnya sedang membusuk, menekan ke dalam paru-paru. Perkara ini membuat Sumiteru sukar untuk bernafas. Dikala usianya yang  77 tahun ini , Sumiteru mengakui tetap juga tidak dapat mengangkat lengan kirinya lagi. Kisah tragedi yang menyayat hati dan dialami Sumiteru ini pun sempat menjadi viral di media sosial.

Sumber : independent.co.uk


No comments