Info Terkini

AWAS!! Jangan Sesekali Campurkan Pelbagai Buahan Untuk Anak Anda. Ia Boleh Mendatangkan Maut.

Umumnya telah mengetahui banyak kebaikan yang telah tersimpan di dalam buah-buahan. Ada yang memberikan tenaga kepada tubuh. Ada yang menjadi agen kepada penyembuhan penyakit dan sebagainya. Namun begitu, anda perlu tahu kesan kombinasi juga boleh mendatangkan maut.

Walaupun anda telah mengetahuinya dari perspektif pemakanan dan sifat-sifat yang ada pada buah. Namun ia bukanlah indah khabar dari rupa. Pelbagai penyelidikan telah dilalui dan menunjukkan bahawa dengan mengambil lebih daripada dua buah yang berlainan pada masa yang sama akan memberikan impak ketidakselesaan pada badan. Itu kes-kes yang biasa dhadapi oleh orang dewasa, namun bagi bayi ia boleh membawa kepada kematian.

Justeru itu, dalam menanggani kesilapan yang dianggap kecil ini dan tetapi menyebabkan satu jiwa telah pergi selamanya; marilah sama-sama saling mengingatkan senarai di bawah ini yang tidak boleh digabungkan dalam satu hidangan.

Nenas dengan susu.


Sama ada susu atau yogurt, kehadiran bromelain ini akan menyebabkan tubuh menjadi mabuk. Kesannya anda akan mengalami loya, perut berangin, sakit kepala, sakit perut dan anda boleh menyebabkan diarrhea. Tetapi bayangkan apa yang belaku pada bayi yang kecil?

Oren dengan susu.


Jika anda adalah pengamal kesihatan yang mengambil bijirin bersama jus oren segar, diharapkan berhenti dari menggunakannya. Ini kerana buah oren akan menjadikan perut anda tidak dapat menghadam kandungan kanji di dalam bijirin atau oat. Apabila jus oren dan susu dicampurkan di dalam perut ia adalah sukar untuk dihadam, terutamanya dalam kes kanak-kanak.

Betik dengan lemon.


Penggabungan dua buahan ini boleh mendatangkan masalah dalam pembangunan sel darah merah (anamia) dan masalah berkaitan hemoglobin anda (protein dalam darah anda) dan janganlah mengambil risiko ini dengan memberikan kombinasi buah-buahan tersebut memberi kepada anak-anak anda.

Oren dengan lobak merah.


Kombinasi buah-buahan ini sememangnya sangat popular di tempat-tempat yang menjual jus asli, pengambilan kedua-dua buah ini sekaligus saja boleh mendatangkan kesan pedih pada ulu hati. Apabila ini berlaku, ini menunjukkan bahawa sistem tubuh anda mengeluarkan lebihan hempedu refluks dan pedih ulu hati, dan juga kerosakan sistem pada buah pinggang, yang merupakan asal-usul penyakit yang lebih serius lagi.

Sayur-sayuran dan buah-buahan.


Sejak buah-buahan mempunyai lebih banyak gula, sayur-sayuran tidak dapat dihadamkan dengan cara yang betul, jadi jika sayur-sayuran tadi berada lama di dalam perut anda, proses penapaian buah-buahan akan terjadi dan menghasilkan lebih banyak toksin. Inilah punca pelbagai penyakit seperti sakit kepala, sakit perut, cirit-birit dan jangkitan yang teruk lagi akan dirasai.

Pisang dan puding.


Nampaknya sedap pada pandangan mata dan lidah tetapi kombinasi pisang dan puding itu sebenarnya mewujudkan berat perut dalam kes orang dewasa, kerana ia oleh melambatkan fikiran anda dan meningkatkan pengeluaran toksin. Bayi boleh membawa maut jika diberikan tidak kira banyak atau sedikit. Elakkanlah.

Jambu batu dengan pisang.


Asidosis dan gas yang dihasilkan dalam perut supaya anda berasa berat loya dan ditambah sakit kepala dan sakit perut.

Sebagai peringatan, buah-buahan boleh dicampurkan hanya dengan jenisnya sendiri. Di bawah ini adalah beberapa cadangan dan kumpulan yang dibahagikan:

1. Manis: Buah-buahan yang tidak mengandungi asid. Beberapa buah-buahan kumpulan adalah pic, plum, pisang, epal, tembikai dan tembikai.
2. Asid: Seperti namanya, buah-buahan ini adalah kaya dengan asid sitrik, sebagai contoh limau gedang, oren, lemon, blueberry, kiwi, anggur dan nanas.
3. Semi-asid: Kandungan asid yang rendah dalam buah-buahan seperti epal hijau, mangga, raspberi dan strawberi.
4. Neutral: Buah yang mempunyai kadar protein, vitamin, garam dan minyak yang lebih, sebagai contohnya adalah alpukat, kelapa, kacang tanah, badam dan walnut.

Jadi ada baik anda dapat merujuk kepada pakar pemakanan atau pakar kanak-kanak jika ada sebarang keraguan.

Sumber : mynaturalwayoflife.com


No comments