Info Terkini

SUSAH SUNGGUH SOALAN TEMUDUGA DARI GOOGLE. NOMBOR 5 PASTI ANDA TERNGANGA JIKA TIADA JAWAPANNYA.

Sila angkat tangan jika sesiapa di antara warga FB yang mahu bekerja dengan Google? Alahai, pakcik Google yang anda selalu gunakan untuk mencari maklumat di internet tu.

Tentu anda adalah orang yang terhebat jika dapat memasuki alam pekerjaan lebih-lebih lagi di syarikat yang menguasai dunia internet ini. Bukan senang Google mengambil anda dan ianya tidak cukup dengan sekeping ijazah atau sijil-sijil profesional yang anda miliki. Sudah tentu Google hanya inginkan orang-orang yang terbaik di bidangnya untuk bekerja di sana.


Percaya atau tidak bidang yang Google selalu bergelumang ini sememangnya sangat berdaya saing iaitu industri teknologi komputer. Sebut saja aplikasi Google, anda sudah pun tahu secara spontan akan produk mereka.

Tetapi bukan setakat pengetahuan produk mereka yang anda sepatutnya tahu. Anda hendaklah melalui satu temuduga bagi melayakkan diri mendapat jawatan yang diidam-idamkan selama ini. Hah..TEMUDUGA!! Inilah traumanya kerana sememangnya sesiapa sahaja tidak tahu apa soalan yang akan membunuh setiap harapan para calon.

Jangan bimbang kerana di sini disertakan 10 soalan bocor dari seorang jurutera komputer di Google, Pierre Gauthier. Beliau telah mendapatkan pekerjaan melalui temuduga secara telefon untuk jawatan Pengarah Jurutera di Google. Hebat bukan!!!

Menurut Pierre, jawatan tersebut adalah sangat sukar untuk dimenangi oleh mana-mana calon temuduga kerana memerlukan kemampuan yang tinggi dalam pengurusan kod-kod pemprograman yang sungguh sulit.


Walaupun beliau yang sudah 37 tahun berpengalaman di dalam bidang komputer dan pemprograman, namun Pierre sendiri tidak juga berjaya melalui ujian temuduga tersebut.

Berikut adalah pertanyaan Google kepada anda jika mahu bekerja dengan mereka sepertimana yang diberitahu oleh Pierre :

1) What is the opposite function of malloc() in C?

2) What Unix function lets a socket receive connections?

3) How many bytes are necessary to store a MAC address?

4) Sort the time taken by: CPU register read, disk seek, context switch, system memory read.

5) What is a Linux inode?

6) What Linux function takes a path and returns an inode?

7) What is the name of the KILL signal?

8) Why Quicksort is the best sorting method?

9) There's an array of 10,000 16-bit values, how do you count the bits most efficiently?

10) What is the type of the packets exchanged to establish a TCP connection?

Jadi, beranikanlah diri anda untuk ditemuduga oleh Google.

Sumber : iflscience.com


No comments