Info Terkini

Perkara "Giler" Ini Hanya Ada di China. Nombor 3 Pasti Anda Termuntah Bila Mengetahuinya.

China adalah merupakan satu-satunya negara yang mempunyai jumlah penduduk terbanyak di planet indah ini. Seperti yang sedia maklum, banyak orang banyaklah ragamnya.


Budaya, suku bangsa, makanan dan pelbagai lagi di sana mempunyai keunikan yang tersendiri. Namun disebalik itu, ada kebiasaan aneh yang dilakukan warga China sering menjadi perhatian.

Di bawah ini adalah fakta-fakta menarik yang mungkin anda telah tahu ataupun tidak. Sama-samalah kita kongsikan informasi ini kepada rakan-rakan anda di luar sana:

1) Memakan daging kucing

Gambar dari ourtownperrysburg.com

Ini adalah makanan kebiasaan warga China. Bukan lagi daging sapi, ayam atau anjing. Tetapi warga China di sana alah bisa tegar biasa dalam memakan binatang yang berkaki empat yang menjadi biasa kita pelihara. Menurut warga China sajian daging kucing ini sangat nikmat dan memiliki khasiat dalam memberi kehangatan tubuh mereka pada musim dingin.

2) Penebangan pokok

Gambar dari chinasmack.com

Setiap tahun sebanyak 20 juta pokon ditebang untuk memenuhi keperluan 80 juta sumpit yang hanya diguna-pakai sekali sahaja. Inilah yang menyebabkan hutan  di China dilindungi kerana mempunyai presentasinya sangat rendah, hanya 20 peratus sahaja jika dibandingkan dengan luas negaranya.

3) Rebus telur menggunakan air kencing

Gambar dari lh4.ggpht.com

Di Dongyang, setiap musim bunga ada warganya menjual telur yang telah direbus dengan air kencing anak laki-laki. Mengapa ia direbus sedemikian? Ini kerana, kononnya telur tersebut yang direbus dengan air kencing dapat menambahkan lagi stamina.

4) Tusuk jarum dileher tentera

Gambar dari dailymail.co.uk

Ini adalah salah satu cara pemerintah China untuk membuat para tentara tetap tegak dan tidak tidur ketika pembarisan atau kepenatan.

5) Gantikan orang untuk tanggung hukuman di penjara

Gambar dari wartabuana.com

Ternyata, orang di China memang kaya-raya sehingga mereka boleh membayar sesiapa saja untuk menggantikan posisi mereka di penjara. Bukan hanya itu saja, mereka juga boleh menyewa untuk melayani mereka.

Sumber : travel.tribunnews.com


No comments