Info Terkini

"Tiada Rahsia Untuk Pakcik Sampai Umur 256 Tahun Ni. Cuma Pakcik Makan Herba Itu Saja"

"Pastikan hati tenang, duduk seperti kura-kura, berjalan riang gembira seperti merpati, dan tidur seperti anjing." Ini adalah nasihat orang tua 256 tahun memberikan beberapa bulan sebelum kematiannya seperti dipetik dari TIME melalui isu Tortoise-Pegion-Dog", pada 15 Mei 1933.

Li Ching-Yuen adalah seorang pakar herba Cina yang digunakan untuk menjual menjual lingzhi, beri goji, ginseng liar, dia shou wu dan Gotu kola bersama-sama dengan juruherba Cina yang lain, dan hidup dengan berdiet herba dan wain beras.

Kononnya, pada umur 72 tahun, pada tahun 1749, beliau juga menyertai tentera wilayah Commander-in-Chief Yeuh Jong Chyi, sebagai guru seni mempertahankan diri dan sebagai penasihat taktikal. Beliau meninggal dunia pada 6 Mei 1933 di Kai Xian, Sichuan, Republic of China dan meninggalkan seorang isteri ke-24, seorang wanita 60 tahun.


Li dilaporkan mempunyai 24 isteri dan melahirkan 200 anak. Dalam artikel New York Times, beliau berkata menurut orang tua di kawasan kejiranannya, beliau sudah menjadi seorang lelaki dewasa ketika mereka masih agak muda.

Li mendakwa dia dilahirkan pada tahun 1736, walaupun beberapa laporan kontroversi mencadangkan kelahirannya bermula sejak 1677. Dalam kedua-dua kes, dia akan hidup 197 atau 256 tahun, yang lebih daripada rasmi semasa dan disahkan laporan yang telah mencatatkan rekod 122 tahun, yang diadakan oleh Jeanne Calment, seorang wanita perancis.

Gerontologists dan pakar-pakar, sentiasa mempunyai keraguan berkaitan dakwaan ini. Menurut mereka, teori-teori untuk mencapai kehidupan yang lebih panjang dengan mengikuti falsafah tertentu, diet dan amalan agama, yang sering muncul di timur, biasanya adalah suatu tuntutan yang tidak berasas.

Sumber : newsgram.com


No comments