Info Terkini

Amaran Dari Ahli Psikologi: Laranglah Anakmu Itu Dari Melihat Kartun 'Peppa Pig'.

Ramai dikalangan anak anda kini sudah mengenali smartphone, iPad mahupun tablet. Dalam keghairahan bermain permainan secara online mahupun offline, mereka tidak boleh tidak lari dari melihat cerita-cerita kartun di media internet.

Di sebalik cerita yang mereka lihat itu ada yang mendatangkan pembelajaran dan pengajaran yang berguna dalam membentuk personaliti dan keyakinan diri semasa kecil. Jadi kepada para ibu bapa diluar sana juga hendaklah memainkan peranan dan memberikan lebih masa dan tumpuan untuk bersama dengan anak dan tidak meletakkan 100% kepada gajet-gajet yang mana akan memberikan impak yang buruk dalam jangka masa yang panjang.


Sebagai pengetahuan semua, ada sekumpulan pakar-pakar dari Universiti Harvard telah melaksanakan kajian mendapati bahawa Peppa Pig merupakan salah satu punca utama autisme di kalangan kanak-kanak.

Filem animasi ini telah mendapat sambutan dan mencapai kejayaan yang besar. Terdapat banyak mainan, t-shirt, dan perkara-perkara lain dengan watak ini. Walau bagaimanapun, soalan yang masih kekal. Adalah watak kartun ini baik untuk kanak-kanak? Jawapannya adalah TIDAK.


Menurut pakar lagi, terdapat bukti yang menunjukkan peningkatan inadversarial, bersifat menipu, soal siasat, konfrontasi, dan tingkah laku tidak sopan pada anak-anak yang terhasil daripada menonton kartun seperti Peppa Pig. Peppa adalah benar-benar biadap dan ibu bapanya membenarkan beliau terlepas daripada dibunuh. Terdapat sebuah episod di mana Peppa dan abangnya George enggan mengemas bilik mereka, tetapi kemudian ibu bapa mereka membuat satu permainan dengan objektif mereka dapat mengemas bilik secara tidak langsungnya. Apabila mereka selesai menjalani permaianan itu, brats dibuang bilik lagi sambil ketawa dengan penuh kesombongan.

Berikut adalah kriteria unik Peppa Pig :

1. Menderita kerana sindrom keunggulan ataupun berlebihan
2. Tingkah laku yang tidak sesuai
3. Mengenakan ide tanpa mengira pendapat orang lain
4. Kurang sopan
5. Berdaya saing (selalu inginkan kemenangan)
6. Tiada tolak ansur
7. Tidak menghormati
8. Dengki
9. Sombong

Ada ibu bapa yang mengadu bahawa anak-anak mereka telah meniru tingkah laku Peppa dan abangnya George, dan sebahagian daripada mereka walaupun diharamkan kartun daripada menonton di rumah mereka.


Oleh itu, berhati-hatilah wahai para ibu bapa di luar sana. Tiada apa yang istimewa tentang Peppa Pig. Begitu juga dengan semua program lain. Sekitar 80% daripada otak berkembang dalam tempoh beberapa bulan pertama sehingga berumur 3 tahun. Sekiranya mereka menghabiskan banyak masa menonton TV, mereka akan meniru bentuk-bentuk tingkah laku yang mereka lihat di TV.

Sumber : thedoctorasky.com


No comments