Info Terkini

MAMA MENANGIS SEBAB WAJAH KANGKANG MACAM "TOPENG MUKA"

Memperolehi cahaya mata adalah anugerah yang tak terhingga untuk pasangan suami isteri. Ada yang mempunyai seorang, dua, tiga, empat malah mencecah berbelas-belas anak. Semua itu adalah rezeki Ilahi. Tetapi dalam ramai anak-anak yang dilahirkan tidak dapat tidak ada yang mengalami kecacatan.

Tapi apapun hargailah kehadiran mereka dengan penuh kasih sayang. Anak adalah penyambung generasi selepas kita tiada. Usah dirisaukan akan rezeki mereka kelak kerana Allah telah menulisnya disaat ketika roh ditiupkan ke dalam rahim ibunya. Apa yang penting sentiasalah kita bersyukur dan bersangka baik kepada Ilahi.


Seperti kisah yang berlaku di China ini, seorang doktor tidak pernah mengalami pengalaman atau melihat suatu kepelikan seperti bayi ini sebelumnya. Apabila bayi yang dilahirkan dengan kecacatan sumbing jarang-jarang berlaku malah keluarganya sendiri tidak mahu ibunya berjumpa dengannya.

Kangkang telah dilahirkan dengan wajah sumbing melintang . Ini menjadikan bayi istimewa itu tersenyum dan menampakkan rekahan sehingga ke telinganya, dan menjadikan rupa seolah-olah dia memakai topeng muka kedua.


Apabila ibunya, Yi Xilian, telah melahirkannya, dia memohon untuk melihat bayi lelaki. Selepas doktor membenarkannya melihat keadaan anak beliau, maka secara langsung moralnya telah jatuh. Tidak ada tanda-tanda sebelum kelahiran anaknya akan mempunyai apa-apa isu-isu kesihatan.

Walaupun ia tidak jelas apa yang menyebabkan terjadinya sumbing wajah melintang, doktor berkata ia boleh terjadi hasil dari jangkitan dalam embrio dan mengambil ubat-ubatan semasa mengandung.

Apabila Yi Xilian dan suaminya mendapati dia hamil, pasangan itu dari wilayah Hunan di China tidak mempunyai sebab mengapa anak mereka akan menjadi seperti itu tetapi biasa.


Pelbagai ujikaji melalui ultrasounds menunjukkan bahawa bayi lelakinya itu adalah sihat. Walaubagaimanapun, semasa kelahiran Kangkang dalam bilik bersalin, doktor dan keluarga akan membiarkan Yi melihat anaknya yang baru lahir.

"Keluarga saya tidak membenarkan saya untuk melihat anak saya pada awalnya, dan saya memohon kepada suami saya untuk membiarkan saya melihat. Sebelum mereka memberikan bayi saya, mereka memberitahu saya 'jangan sedih, jangan sedih', tetapi apabila saya melihat anak saya, saya sugul, "kata Yi.

Kangkang yang dilahirkan dengan kecacatan kongenital dipanggil sumbing wajah melintang dan sekarang telah diberi gelaran "bayi dengan dua muka" atau "topeng muka" bayi.

Professer Wang Duquan, yang merawat Kangkang berkata, kes ini adalah tidak seperti yang lain yang pernah dilihatnya.

"Ia berbeza daripada bibir atau lelangit yang merekah. Ia adalah satu rekahan pada muka. Bukan sahaja otot mukanya yang sumbing, tetapi tulang di dalamnya juga sumbing, "kata Duquan.


Duquan juga menyatakan bahawa selain rekah muka, Kangkang akan berkembang secara normal dalam setiap cara yang lain.

Walaupun kos pembedahan yang diperlukan adalah mahal, keluarganya telah menyimpan wang yang cukup untuk mendapatkan rawatan yang mereka perlukan. Kangkang akan membesar dan gembira seperti budak lelaki sihat.

Sumber : littlethings.com


No comments