Info Terkini

5 SUMPAHAN YANG MASIH DIYAKINI HINGGA KINI

Bagi orang-orang ketika ini, sumpahan mungkin hanya sebagai cerita sebelum tidur. Namun, untuk hari-hari tua, sumpahan itu saisuatu yang mengerikan dan nyata. Buktinya cukup banyak, bahkan di Malaysia sendiri ada beberapa. Misalnya sumpahan buaya Bujang Senang dan Sang Kelembai. Hal ini diyakini sumpahan lama sememangnya mempunyai bahaya yang nyata, bahkan sampai hari ini.


Tidak hanya di Malaysia, perkara-perkara yang tidak masuk dek akal atau supernatural juga dapat dijumpai di luar negeri. Persis seperti sumpahan yang ada di sini, sumpahan versi luar negeri juga kononnya diyakini masih sampai hari ini. Perkara ini juga dibuktikan dengan banyaknya kejadian aneh yang berkaitan dengan sumpahan. Di bawah ini adalaha cerita sumpahan tersebut. Kepercayaan, sumpahan itu masih sangat menguntungkan.

1. Sumpahan Otzi Si Manusia Ais



Otzi adalah susuk manusia kuno berusia lima ribu tahun ditemukan di sebuah gunung ais di perbatasan Austria dan Italia. Mumia itu ditemukan oleh dua pendaki Jerman di tahun 1991. Sekarang, tentang Otzi, banyak yang percaya jika mumiaa itu ajaib. Sama seperti Firaun, siapa pun yang mempersendakan Otzi maka mati jawapannya. Sukar untuk dipercayai, namun perlahan-lahan ia mulai membuktikan jika sumpahan ini tidak dibincangkan. Satu per satu orang yang memiliki hubungan dengan mumia ditemukan mati dengan tragis. Termasuk seorang peneliti yang meninggal dalam kemalangan dalam perjalanan untuk membahas tentang Otzi.

2. Sumpahan Beruntung Permata Dewi Sita



Permata bernama Harapan adalah salah satu harta yang paling berharga di muka bumi. Permata ini biru tua cukup perkiraan harga yang mungkin mencecah ratusan juta dolar. Sayangnya, miskipun ia indah, anda tidak akan pernah menjadi satu orang yang membeli permata ini. Permata Harapan ini diyakini memiliki mata patung dewi Sita di India dan dicuri oleh seorang lelaki bernama Jean Baptiste Tavernier. Sumpahan permata ini, siapa pun yang memilikinya dia akan mati. Ini dimulai terbukti dari kisah serigala predasi Tavernier yang meninggal tidak lama setelah permata. Pemilik berikutnya juga mengalami kematian tragis termasuk Raja Louis XVI dan Marie Antoinette dari Perancis yang dipenggal kepala oleh rakyatnya sendiri.

3. Sumpahan Batu Kuno Bjorketorp yang mengerikan



Bjorketorp adalah monumen batu yang ditemukan di Blekinge, Sweden. Penanda batu kuno ini dikenali sebagai makam kepercayaan juga ada di sekitar batu. Secara mitosnya, sesiapa pun yang mengganggu batu ini untuk memindahkannya atau mencuba untuk menghancurkannya, maka pelaku tersebut akan dikenakan nasib buruk. Menulis tentang sumpahan juga terukir di batu itu sendiri.

Tidak percaya sumpahan, seorang petani cuba untuk membuktikannya. Petani itu cuba untuk membakar dan apa yang dibimbangikan terjadi. Tidak lama setelah tindakan penghancuran gagal, petani itu mati. Sehingga kini, tidak seorang pun berani mengganggu batu ini.

4. Sumpahan Cincin Silvanius



Pada 1785, setelah menemukan cincin Silvanius yang penuh misteri di Inggeris, tepatnya di kota Romawi. Cincin ini sendiri mempunyai bentuk yang sederhana, terbuat dari emas dan memiliki beberapa artikel khusus. Ketika diteliti secara mendalam, ternyata cincin Silvanius berkaitan rapat dengan sebuah ukiran yang ditemukan di sebuah desa yang tidak boleh disebutkan namanya.
Dalam ukiran itu, mengatakan bahawa perkara-perkara sesiapa pun yang menemui cincin itu, maka ia harus kembalikannya ke kuil. Jika tidak, maka sesuatu yang buruk akan terjadi. Silvanius cincin itu sendiri menghilang seperti ditelan bumi. Namun, arkeologi nampaknya tidak takut akan sumpahan dengan mencuba terus mencari cincin itu.

5. Sumpahan Firaun yang nyata



Seorang arkeologis bernama Howard Carter diketahui adalah orang pertama yang membuka makam Firaun ini. Lelaki ini mungkin tidak pernah mendengar tentang sumpahan tersebut sehingga dengan entengnya mengutak-atik makam. Lalu kejadian buruk pun satu persatu mula dialami. Misalnya ular tedung yang tiba-tiba hampir ke rumah Carter dan sesampainya telah mati satu persatu orang-orang yang memulakan penggalian mumia Firaun itu.

Sumber : 5berita.com


No comments